English

Financieren publieke laadpalen

Nederland telt inmiddels meer dan 30.000 publieke laadpalen in de openbare ruimte. Door de Green Deal Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur (hier te raadplegen) is er vanuit de Rijksoverheid 7,2 miljoen euro beschikbaar om nog eens 10.000 extra publieke laadpalen in de openbare ruimte mede te financieren.

7,2 miljoen euro voor 10.000 extra publieke laadpalen
Uitbreiding van de publieke laadinfrastructuur is namelijk essentieel voor de marktontwikkeling van elektrisch rijden en optimale benutting van de batterijcapaciteit van plug-in auto’s. De Green Deal heeft tot doel om in een periode van 3 jaar de belemmeringen rond de uitrol van openbaar toegankelijke laadinfrastructuur weg te nemen en een rendabele business case mogelijk te maken, voor de tussenliggende periode is er 7,2 miljoen euro beschikbaar om de 10.000 publieke laadpalen te realiseren. De volledige tekst van de Green Deal is hier te raadplegen.

Decentralisatie-uitkering: maximaal 600 euro per laadpaal
Want, zolang de business case nog niet rendabel is, dragen Rijksoverheid, decentrale overheden en private partijen gezamenlijk bij aan de financiering van de uitrol van openbaar toegankelijke laadinfrastructuur. De rijksbijdrage heeft de vorm van een ‘decentralisatie-uitkering’; het Rijk draagt evenveel bij als decentrale overheden tot een maximumbedrag per laadpaal. In totaal stellen de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu tot en met juli 2018 7,2 miljoen euro beschikbaar voor de rijksbijdrage. Per jaar wordt een budget bepaald. Toekenning van de uitkering vindt plaats op basis van het principe ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’, zolang het budget daarvoor ruimte biedt en tot 1 juli 2018 voor maximaal 300 euro per laadpaal.

Hoogte rijksbijdrage
De hoogte van de uitkering en nadere afspraken over de uitvoering komen te staan in een bestuursovereenkomst die per gemeente, provincie of regio wordt afgesloten. Hiervoor is een standaardovereenkomst beschikbaar waarvan niet kan worden afgeweken.

De rijksbijdrage is zoals eerder gesteld gelijk aan de inbreng van de medeoverheid en bedraagt tot 1 juli 2018 maximaal 300 euro per laadpaal. De ondertekende bestuursovereenkomst dient dan vóór die datum in het bezit te zijn van RVO.nl. De bijdrage per paal is eenmalig. Verstrekking van de bijdrage vindt plaats onder voorwaarde van een verplichte minimumbijdrage door de medeoverheid én van een private partij, van ieder 500 euro per laadpaal.

Bijdrage

1 juli 2018

Maximale bijdrage Rijksoverheid*

€ 300

Minimale bijdrage mede-overheid**

€ 500

Minimale bijdrage private partij**

€ 500

* rijksbijdrage per laadpaal = bijdrage medeoverheid tot genoemd maximum
** minimale bijdrage van medeoverheid/private partij

Aanmelding decentralisatie-uitkering
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) faciliteert de uitkering. Medeoverheden (gemeente, provincie of regio) moeten bij RVO.nl een aanmelding doen om in aanmerkingen te komen voor de financiële bijdrage.

Heeft u als decentrale overheid (gemeente, provincie of regionaal samenwerkingsverband) concrete plannen, dan kunt u de subsidie op de website van RVO.nl aanvragen. Een overzicht van de randvoorwaarden omtrent uw aanvraag zijn hier te raadplegen.

Lokale regelingen
Op de pagina ‘Subsidies en regelingen’ is meer informatie te vinden over individuele gemeenten die de plaatsing van een publieke laadpaal in de openbare ruimte financieel ondersteunen.

Startgids gemeenten
De in 2012 in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) opgestelde ‘Startgids EV voor gemeenten’ is verder een handzaam document om gemeenten op weg te helpen in de wereld van elektrisch vervoer. De startgids is hier te raadplegen.

De 10 meest gelezen berichten van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 | 19 jul 2018

Met 137.179 pageviews (+61%) en 76.509 bezoekers (+89%) heeft Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen. De volgende 10 berichten werden het meest gelezen in de eerste helft van het...
Nieuws|Laatste update:

Verminderde berichtgeving Nederland Elektrisch in verband met zomerreces | 19 jul 2018

In de komende 2 weken – tot en met 5 augustus 2018 – vindt er op de weblog van LED Magazine verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces.
Nieuws|Laatste update:

Gemeente Utrecht start marktconsultatie over uitbreiding laadpunten

De gemeente Utrecht organiseert deze zomer een marktconsultatie over de uitbreiding van de publieke laadinfrastructuur in de stad. D aarmee wil de gemeente alvast in gesprek met bedrijven die kunnen en willen bijdragen aan de groei van het...
Nieuws|Laatste update:

Hoofdlijnen Klimaatakkoord gepresenteerd: elektrisch vervoer in de spotlight

Klimaatberaad-voorzitter Ed Nijpels heeft samen met de 5 voorzitters van de sectortafels de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd, met daarin een belangrijke rol voor elektrisch vervoer. Zo is in de concepthooflijnen van het...
Nieuws|Laatste update:

Hoofdlijnen Klimaatakkoord gepresenteerd: 1 januari 2019 start uitvoering

Klimaatberaad-voorzitter Ed Nijpels heeft samen met de 5 voorzitters van de sectortafels de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Maar wat zijn deze eigenlijk waard en wat zijn de vervolgstappen? Het Klimaatakkoord heeft tot doel dat...
Nieuws|Laatste update: