English

Regulering publieke laadpalen

De toename van het aantal elektrische auto’s betekent dat er meer vraag ontstaat naar oplaadpunten. Van gebruikers van elektrische voertuigen mag worden verwacht dat zij hun voertuigen zoveel mogelijk op eigen terrein – thuis en/of op het werk – opladen.

Veel mensen hebben thuis echter geen eigen oprit en/of garage. Zij zijn dus aangewezen op een oplaadmogelijkheid in de openbare ruimte. Nederland beschikt inmiddels over meer dan 30.000 publieke laadpunten, bij de realisatie van nieuwe laadpunten zijn uiteraard diverse regels van toepassing.

Gemeentelijke regels
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft samen met de G32-gemeenten, een netwerk van 37 middelgrote Nederlandse steden, een aantal beleidsregels geformuleerd voor het realiseren van oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte (deze zijn hier te raadplegen). Deze beleidsregels zijn een aanvulling op reeds eerder verschenen publicaties van onder meer de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) en de CROW-richtlijn ‘Oplaadpunten voor elektrische auto’s in de openbare ruimte’.

Het document met beleidsregels van de VNG is met name bedoeld voor gemeenten die niet zelf initiatiefnemer willen zijn, maar wel medewerking willen verlenen aan verzoeken vanuit de markt om oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte te realiseren. In de beleidsregels geven gemeenten aan onder welke voorwaarden zij bereid zijn mee te werken aan verzoeken uit de markt. Op basis van deze beleidsregels kunnen gemeenten ontheffingen/vergunningen (APV) verlenen voor het plaatsen van oplaadpalen in de openbare ruimte en verkeersbesluiten nemen tot het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Aanvullend op de beleidsregels heeft de VNG ook een voorbeeld verkeersbesluit, voorbeeld APV-ontheffing/vergunning en voorbeeld aanvraagformulier voor publieke laadpunten opgesteld.

Startgids en praktisch handvat voor gemeenten
De in 2012 in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) opgestelde ‘Startgids EV voor gemeenten’ is verder een handzaam document om gemeenten op weg te helpen in de wereld van elektrisch vervoer. De startgids is hier te raadplegen. In aanvulling op de startgids is in 2013 het document ‘Laadinfrastructuur: oplossingen voor gemeenten’ opgesteld. Het doel van dit document is het bieden van een praktisch handvat voor gemeenten bij het opstellen van beleid voor het opladen van elektrische auto’s in de openbare ruimte. Dit document is hier te raadplegen.
 

Rijksoverheid schaft 2.000 laadpunten aan voor elektrische auto's

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een contract met Unica en ENGIE gesloten voor de plaatsing van 2.000 laadpunten. Het is een van de grootste contracten ter wereld voor laadpunten op eigen terrein. De nieuwe laadpunten zijn geschikt voor alle...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | City Deal Elektrische Deelmobiliteit in beeld

De City Deal ‘elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling’ - die in februari 2018 van start ging  - is een 3-jarig programma, waarbij de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Bijna een kwart van verkochte Volkswagen Golfs was in 2018 elektrisch

Bijna een kwart van de in 2018 verkochte Volkswagen Golfs was elektrisch. Volkswagen verkocht in 2018 in Nederland zo’n 9.500 nieuwe Golfs. 23,5 procent van de verkopen kwam voor rekening van de volledige elektrische e-Golf. De e-Golf...
Foto's|Laatste update:

Registraties elektrische auto’s in 2018 verdrievoudigd: Tesla Model S, Jaguar i-Pace en Nissan Leaf meest verkocht

​ In 2018 is er een record aantal volledig elektrische auto’s verkocht. De RAI Vereniging, BOVAG en RDC melden dat er in totaal 24.024 nieuwe elektrische personenauto’s (red. waterstof-elektrisch en batterij-elektrisch) geregistreerd...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Start grootste Europese innovatieprogramma met zware elektrische trucks

Het INTERREG-project ‘electric Green Last Mile’ (eGLM) rolt de eerste 7 volledig elektrische nul emissie 44-tons-trucks van Europa uit, inclusief de nieuwe standaard voor ultrasnel laden bij zwaar transport. Het INTERREG-project...
Foto's|Laatste update: