English

Rijksbeleid elektrisch rijden

De Rijksoverheid stimuleert elektrisch rijden omdat dit schoner en zuiniger is dan rijden op benzine of diesel. Een auto die elektrisch rijdt, stoot geen luchtverontreinigende stoffen uit, zoals fijnstof. Dit is belangrijk voor de luchtkwaliteit, vooral in steden en langs drukke wegen. Als er in de komende jaren bovendien meer groene stroom beschikbaar komt, wordt het milieuvoordeel van elektrisch rijden nog groter.

Green Deal
Enkele jaren geleden is door de Rijksoverheid het Formule E-Team (FET) ingesteld om de ontwikkelingen rond elektrisch vervoer te bevorderen (zie ook de pagina Formule E-Team). Het FET is een publiek-private samenwerking tussen het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid. Via een Green Deal zetten de overheid en het FET in op:

  • Dat in 2025 50 procent van de nieuw verkochte auto’s voorzien is van een elektrische aandrijflijn en stekker én dat minimaal 30 procent daarvan – oftewel 15 procent – volledig elektrisch is.
  • Voor 2020 is de ambitie dat 10 procent van de nieuw verkochte personenauto’s een elektrische aandrijflijn en stekker heeft.
  • Dat in 2020 75.000 particulieren elektrisch aangedreven auto’s rijden, waarvan 50.000 tweedehands auto’s en 25.000 nieuwe voertuigen.

Rijksbijdrage publieke laadinfrastructuur
Een goede publieke laadinfrastructuur is een noodzakelijke voorwaarde voor een succesvolle doorontwikkeling van de elektrische auto en voor het benutten van economische kansen voor Nederland. Met de Green Deal laadinfrastructuur slaan markt- en overheidspartijen de handen ineen voor het realiseren van publiek toegankelijke laadinfrastructuur.

Als onderdeel van deze Green Deal heeft de Rijksoverheid een bijdrage beschikbaar gesteld aan medeoverheden – gemeente, provincie of regio – voor het realiseren van laadinfrastructuur. De ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu hebben in een periode van 3 jaar, van juli 2015 tot juli 2018, samen 5,7 miljoen euro beschikbaar gesteld voor deze uitkering (noot: minister Kamp van Economische Zaken heeft in december 2016 aangekondigd 1,5 miljoen euro extra beschikbaar te stellen), goed voor circa 10.000 publieke laadpunten. 

Test & Reviews | Peugeot e-2008

De ANWB heeft de nieuwe Peugeot e-2008 getest. Het voertuig komt dit jaar in Nederland op de markt.
Test & reviews|Laatste update:

Video van de week | ANWB helpt: elektrische oldtimers

De ANWB heeft een reportage gemaakt over het elektrificeren van oldtimers. In Nederland kan men bij verschillende specialisten terecht, om een klassieke auto van een volledig elektrische aandrijflijn te voorzien. En zo’n...
Video's|Laatste update:

Elektrische leaseauto vooral populair in Noord-Holland

Zakelijke leaserijders kiezen met name in de provincie Noord-Holland voor elektrische auto’s. 12 procent van de leaserijders in Noord-Holland kiest voor een elektrische auto, gevolgd door de provincies Utrecht (11 procent) en Gelderland (8...
Nieuws|Laatste update:

Test & Reviews | MG ZS versus nieuwe Renault Zoe

De ANWB heeft opnieuw 2 elektrische auto's getest. Ditmaal een vergelijking tussen de MG ZS en de nieuwste versie van de Renault Zoe.
Test & reviews|Laatste update:

Foto van de week | Allego breidt netwerk uit met 1.300 extra laadpunten in Vlaanderen

Allego heeft de concessie van netbeheerder Fluvius gewonnen om de komende jaren in Vlaanderen 1.300 extra laadpunten te installeren. Dankzij deze investering van Allego heeft Vlaanderen een dekkend netwerk van openbare laadpunten in ruim 300...
Foto's|Laatste update: