English

Rijksbeleid elektrisch rijden

De Rijksoverheid stimuleert elektrisch rijden omdat dit schoner en zuiniger is dan rijden op benzine of diesel. Een auto die elektrisch rijdt, stoot geen luchtverontreinigende stoffen uit, zoals fijnstof. Dit is belangrijk voor de luchtkwaliteit, vooral in steden en langs drukke wegen. Als er in de komende jaren bovendien meer groene stroom beschikbaar komt, wordt het milieuvoordeel van elektrisch rijden nog groter.

Green Deal
Enkele jaren geleden is door de Rijksoverheid het Formule E-Team (FET) ingesteld om de ontwikkelingen rond elektrisch vervoer te bevorderen (zie ook de pagina Formule E-Team). Het FET is een publiek-private samenwerking tussen het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid. Via een Green Deal zetten de overheid en het FET in op:

  • Dat in 2025 50 procent van de nieuw verkochte auto’s voorzien is van een elektrische aandrijflijn en stekker én dat minimaal 30 procent daarvan – oftewel 15 procent – volledig elektrisch is.
  • Voor 2020 is de ambitie dat 10 procent van de nieuw verkochte personenauto’s een elektrische aandrijflijn en stekker heeft.
  • Dat in 2020 75.000 particulieren elektrisch aangedreven auto’s rijden, waarvan 50.000 tweedehands auto’s en 25.000 nieuwe voertuigen.

Rijksbijdrage publieke laadinfrastructuur
Een goede publieke laadinfrastructuur is een noodzakelijke voorwaarde voor een succesvolle doorontwikkeling van de elektrische auto en voor het benutten van economische kansen voor Nederland. Met de Green Deal laadinfrastructuur slaan markt- en overheidspartijen de handen ineen voor het realiseren van publiek toegankelijke laadinfrastructuur.

Als onderdeel van deze Green Deal heeft de Rijksoverheid een bijdrage beschikbaar gesteld aan medeoverheden – gemeente, provincie of regio – voor het realiseren van laadinfrastructuur. De ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu hebben in een periode van 3 jaar, van juli 2015 tot juli 2018, samen 5,7 miljoen euro beschikbaar gesteld voor deze uitkering (noot: minister Kamp van Economische Zaken heeft in december 2016 aangekondigd 1,5 miljoen euro extra beschikbaar te stellen), goed voor circa 10.000 publieke laadpunten. 

Video van de week | Studenten Universiteit Twente maken Elektrische Superbike

De Apex-RS is de derde elektrische superbike gemaakt door het studententeam Electric Superbike Twente. ‘Hij is wendbaarder, mooier en vooral sneller dan ooit tevoren’, aldus het team. Binnen 8 maanden tijd is de motorfiets ontworpen en...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Start-up elektrificeert historische Mercedes-auto’s uit jaren zestig

Rijden in een Mercedes-klassieker uit de jaren 60, 70 of 80, maar dan wel op een batterij. Start-up Monceau Automobiles maakt het vanaf nu mogelijk. Het bedrijf voorziet originele Mercedes-klassiekers van een nieuwe elektrische aandrijving. De eerste...
Foto's|Laatste update:

Slim laden elektrische auto’s ontlast elektriciteitsnet met 40 procent

De piekbelasting van het thuis laden van elektrische auto’s kan met zo’n 40 procent verlaagd worden als gebruikgemaakt wordt van ‘smart charging’. Dat blijkt uit de pilot ‘Flexibel laden achter de meter’. Hierdoor...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 27 april – zondag 17 mei 2020

Elektrische deelscooters felyx komen naar Groningen felyx start vanaf juni 2020 met 100 elektrische deelscooters in Groningen. De e-scooter is een duurzaam alternatief voor korte autoritten en een aanvulling op het openbaar vervoer. Groningen...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | Fastned opent eerste snellaadstation in Amsterdam

Snellaadbedrijf Fastned heeft zijn eerste snellaadstation geopend op de Amsterdamse Foodstrip bij het knooppunt Holendrecht A2/A9. Bij dit station kunnen honderden elektrische auto's per dag geladen worden. Door het schaalbare ontwerp kunnen er in...
Foto's|Laatste update: