Foto van de week | Renkum krijgt slimme lantaarnpalen die elektrische auto’s opladen
In Renkum worden 12 bijzondere lantaarnpalen geplaatst. Ze geven namelijk niet alleen licht, men kan er ook een elektrische auto mee opladen. Netbeheerder Liander werkt mee aan de pilot. Men test 2 opstellingen: meerdere laadlichtmasten aangesloten achter één netaansluiting en een laadlichtmast waarbij men een geïntegreerde aansluiting en meter op het elektriciteitsnet heeft gemaakt.
Uitvoering nieuw
Een lantaarnpaal en laadpaal ineen is niet nieuw. Wat wél nieuw is, is de uitvoering. Bij vorige varianten was er een laadlichtmast, met in de buurt een kastje waarin een deel van de technische onderdelen zijn weggewerkt. Dat aparte kastje is bij deze pilot niet meer nodig. Liander heeft hiervoor eenmalig een geïntegreerde aansluiting en meter ontwikkeld die precies in de paal past.
Hiermee wordt de aansluiting onzichtbaar in de paal weggewerkt, zodat er ondergronds en bovengronds geen extra ruimte nodig is. Dat voorkomt verrommeling van de openbare ruimte. Binnen de andere opstelling onderzoekt Liander de mogelijkheden rondom het slim laden van voertuigen binnen een laadpleinopstelling, waarbij meerdere laadlichtmasten zijn aangesloten op dezelfde netaansluiting in een extern kastje.
Bij deze pilot doet men met de 2 verschillende opstellingen onderzoek naar het combineren van meerdere functies in één object. Door slim gebruik te maken van objecten, zoals in dit geval een laadpaal geïntegreerd in een lantaarnpaal, zou dit kunnen bijdragen aan het efficiënter uitvoeren van ons werk. Er is namelijk nog maar één aansluiting op het stroomnet nodig. Zo hoeven we minder technici in te zetten en is er minder materiaal en ruimte nodig.
CityCharge
'De grote groei van het aantal laadpalen is een van de vele uitdagingen waar wij als netbeheerder binnen de energietransitie voor staan', vertelt Erik Schepens, programmamanager duurzame mobiliteit bij netbeheeder Liander. 'Niet alleen vanwege de impact van de snel groeiende vraag naar elektriciteit voor die auto’s op ons elektriciteitsnet, maar ook vanwege de enorme hoeveelheid werk in combinatie met het grote tekort aan technici waar wij mee kampen. Ook zien we de worsteling van overheden met de beperkte ruimte boven de grond, onder meer om voor al die laadpalen een plek te vinden. Daarom werken we als netbeheerders samen met overheden, ondernemers en andere partijen aan slimme oplossingen en innovaties om deze uitdagingen het hoofd te bieden. De pilot van de CityCharge-mast in Renkum draagt bij aan verder onderzoek hiernaar.'
De komende tijd doet Liander namens de regionale netbeheerders met de gemeente Renkum, de samenwerkingsgroep vanuit CityCharge en ElaadNL met deze pilot ervaringen op, op het gebied van veiligheid, proces en techniek in de verdere ontwikkeling van meerdere functies in één object.