
Elektrische binnenvaart krijgt impuls met verwisselbare batterijcontainers
Binnenvaartschip MS Den Bosch Max Groen is begonnen met emissievrij containervervoer tussen Den Bosch en Rotterdam. Het schip maakt gebruik van verwisselbare batterijcontainers en een elektrische aandrijflijn, waardoor geen CO2, stikstof of fijnstof wordt uitgestoten bij het transport over water.
Mobiele energieoplossing
Zero Emission Services (ZES) levert de innovatieve oplossing voor dit project met verwisselbare batterijcontainers, ook wel Zespacks genoemd. Deze mobiele energiebronnen maken het mogelijk om schepen van schone energie te voorzien zonder lange laadtijden. Het systeem werkt volgens een pay-per-use-model, waarbij scheepseigenaren alleen betalen voor de energie die ze daadwerkelijk verbruiken.
Michael Beemer, chief executive officer van ZES, hierover: ‘Het is onze missie om de binnenvaart emissievrij te maken. Dit realiseren we met steun van het Nationaal Groeifonds en de provincie Zuid-Holland.’
3 locaties
Het project markeert een belangrijke mijlpaal voor de opschaling van emissievrije binnenvaart. Momenteel kunnen schepen op 3 locaties hun batterijcontainers wisselen: Alphen aan den Rijn, Alblasserdam en Den Bosch. Volgens Beemer worden dit er snel meer: ‘Er volgen snel meer terminals in Rotterdam, Moerdijk en Nijmegen. Zo groeit een krachtig netwerk dat de drempel verlaagt voor batterij-elektrisch varen.’
De samenwerking tussen Inland Terminals Group (ITG), ZES en Nedcargo levert jaarlijks een reductie van 800 ton CO2 op. Arne Weverling, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, benadrukt het belang van het initiatief: ‘We ondersteunen dit initiatief, met als doel: een gezondere en leefbare provincie. Tegelijk zorgen we ervoor dat de binnenvaart toekomstbestendig en concurrerend blijft.’
Flexibele oplossingen
Voor vervoerders biedt het concept verschillende voordelen. Volgens Backer zijn batterijcontainers ideaal voor kortere afstanden, terwijl waterstof geschikt is voor langere trajecten. ITG heeft naast dit batterij-elektrische schip ook een waterstof-elektrisch schip in de vloot.
De komende CO2-belasting, bekend als ETS-2, maakt deze oplossingen ook financieel aantrekkelijker voor verladers. Piet-Hein Timp, Inkoopmanager Duurzaamheid en Energie bij Heineken, ondersteunt het initiatief: ‘Bij Heineken zetten we ons in voor het verduurzamen van de keten. Wij hopen andere verladers te inspireren om ook gebruik te gaan maken van batterij-elektrische binnenvaart.’
Inland Terminals Group, ontstaan uit de samenvoeging van terminals van BCTN, MCS en CTT, verbindt met 17 terminals grote delen van Nederland en Vlaanderen met de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. De terminals verwerken gezamenlijk meer dan 1 miljoen TEU per jaar, een standaardmaat voor containers, met als doel om in 2040 volledig emissievrij te opereren.