©Kabinet Lydia Peeters

Foto van de week | Vlaanderen start grootschalige uitrol van publieke laadpalen

Foto's|Laatste update:

Vlaanderen heeft het startschot gegeven voor de grootschalige uitrol van laadpalen in de publieke ruimte. TotalEnergies heeft de eerste publieke laadpalen geïnstalleerd die 100 procent groene stroom leveren aan elektrische rijders.

Concessie
Vorig jaar heeft de Vlaamse Regering de concessie voor de uitrol van laadpunten gegund aan Electrabel en TotalEnergies. Electrabel tekent voor de uitrol in de regio’s Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg en TotalEnergies in de regio’s West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant.

Eind 2022 waren er in het Vlaamse Gewest 7.626 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Tussen 2021 en 2022 steeg het aantal laadpunten met 28 procent. 526 van de 7.626 publieke laadpunten voor snellaadpunten. Het gaat om laadpunten met een vermogen van meer dan 23 kilowatt. In de meeste gevallen ligt het vermogen op 50 kilowatt waardoor de oplaadtijd slechts een halfuur bedraagt. Van de 526 snellaadpunten zijn er 276 ultrasnellaadpunten. Dat zijn laadpunten met een vermogen vanaf 150 kilowatt.

Maximaal 250 meter
Vlamingen met een elektrische auto die geen plaats hebben om thuis of in de buurt hun auto te laden, kunnen een publieke laadpaal op maximaal 250 meter van hun woning aanvragen. Daarnaast worden er laadpunten bijgeplaatst wanneer bestaande laadpalen zeer frequent worden gebruikt. Aanvullend kunnen, op vraag van gemeenten, proactief publieke laadpalen geplaatst worden op strategische locaties. Het gaat bijvoorbeeld om laadeilanden op parkeerpleinen bij appartementsgebouwen.

35.000 laadequivalenten
‘De laadpunten in Brugge, Wemmel maar ook in Haacht, Ieper en Oostkamp zijn de eerste van zo’n 4.400 laadpunten die TotalEnergies verwacht te plaatsen in het kader van de nieuwe concessie voor West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant’, vertelt Stefaan De Ganck, Managing Director van TotalEnergies Charging Solutions Belgium.  

‘Door voldoende laadinfrastructuur te voorzien, willen we het comfort voor de bestuurder vergroten’, vult Lydia Peeters aan, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. ‘Het is mijn ambitie om te zorgen voor de versnelde uitbouw van zowel publieke, semi-publieke als private laadpunten in Vlaanderen. Tegen 2025 moet de teller in Vlaanderen op 35.000 laadequivalenten staan en hebben we elke 25 kilometer (ultra)snellaadinfrastructuur langs de snelwegen en grote verkeersassen.’

3 uitrolstrategieën
Naast aanvragen door de burgers – oftewel paal-volgt-wagen – voorziet de concessie ook dat laadpalen automatisch ontdubbeld worden zodra die intensief gebruikt worden – paal-volgt- paal – en de uitbouw van een basis netwerk op strategische punten in de steden en gemeenten op hun voorstel.

‹ Naar overzicht