Foto van de week | Charge management maakt elektrificatie transport bij Jan Bakker mogelijk ondanks netcongestie
Scholt Energy gaat in samenwerking met HMB Charge Management toepassen bij Jan Bakker Transport. Door de beperkte netwerkcapaciteit in de regio realiseert het transportbedrijf een zelfvoorzienend laadplein dat gebruikmaakt van de zonnepaneelinstallatie op het dak aangevuld met batterijen en een noodstroomvoorziening.
18 elektrische vrachtwagens
Vanuit de ambitie om bij te dragen aan de verduurzaming van de Nederlandse transportsector investeerde Jan Bakker in de aanschaf van 18 extra elektrische Volvo vrachtwagens, bovenop de bestaande 2 elektrische vrachtwagens. Het bedrijf stuitte echter al snel op de beperkingen van het elektriciteitsnet, veroorzaakt door netcongestie in de regio Hattemerbroek. Met een gecontracteerd vermogen van 60 kilowatt mag er niet meer stroom van het stroomnet worden afgenomen dan er wordt verbruikt. Samen met HMB onderzocht Scholt Energy de mogelijkheden om de laadinfrastructuur van Jan Bakker zo energie-efficiënt mogelijk in te zetten.
Laadprofiel
Charge Management maakt het mogelijk kosten te optimaliseren door het laadprofiel van elektrische voertuigen af te stemmen op de beschikbare netcapaciteit, lokaal opgewekte zonnestroom en de batterijcapaciteit. De elektrische Volvo trucks hebben ieder een batterijinhoud van 560 kilowattuur. Bakker gebruikt de zelfopgewekte zonne-energie van ongeveer 1,6 miljoen kilowattuur in combinatie met een batterij van 6.000 kilowattuur om ervoor te zorgen dat er altijd voldoende laadstroom beschikbaar is voor de trucks. Door de elektrische trucks direct te laden met zonne-energie of opgeslagen energie uit de batterij, komen deze kilowatturen in aanmerking voor groene Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s).
Het totale project is opgedeeld in twee fasen, omdat de elektrische vrachtwagens sneller worden geleverd dan bepaalde flexibele assets zoals de laadpalen en batterijen. In de eerste fase worden onder andere 10 mobiele laders geleverd om de eerste vrachtwagens te laden. In de tweede fase wordt het laadplein uitgebreid met een nieuwe trafo, nog eens 20 extra laadplekken en 3 batterijen.