©Peugeot

Het nieuws in 1 minuut | maandag 18 januari – zondag 31 januari 2021

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Rotterdam opent 4 slimme laadpleinen voor elektrische auto’s
Rotterdam heeft op 4 locaties in de stad laadpleinen voor elektrische auto’s in gebruik genomen. Deze openbare slimme laadpleinen bieden in totaal ruimte aan 36 elektrische auto’s om gelijktijdig op te laden.  Het is onderdeel van het gemeentelijke beleid om elektrisch rijden te stimuleren.

De pleinen waar de laadpleinen zijn aangelegd, zijn het Cor Kieboomplein, het Schiedamse Vesthof, de Nassauhaven Noord, en de Stieltjesstraat. Ze liggen in wijken waar veel mensen een elektrische auto hebben of er binnenkort een grote groei van elektrische auto’s wordt verwacht.

De laadpleinen zijn slim omdat software zorgt voor verdeling van de beschikbare stroom over de elektrische auto’s die zijn aangesloten op de laadpalen. Wanneer er weinig elektrische auto’s zijn aangesloten en er veel duurzame energie beschikbaar is (door bijvoorbeeld zon of wind) kan er maximaal geladen worden. Op de piekmomenten in het stroomnet, bijvoorbeeld om 18.00 uur wanneer veel mensen gebruikmaken van het net, kan het laden tijdelijk iets langzamer gaan. Zo worden de pieken en dalen op het stroomnet opgevangen, wat nodig is voor de energietransitie. Op de pleinen zijn een aantal parkeerplekken exclusief bestemd voor elektrische auto’s. De andere plekken mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht.

PEUGEOT introduceert elektrische bedrijfsauto e-Partner
Na de recente introductie van de nieuwe Peugeot e-Expert en e-Boxer presenteert Peugeot nu ook de nieuwe Peugeot e-Partner. De nieuwe Peugeot e-Partner heeft een actieradius van 275 kilometer volgens de WLTP-norm.

De bedrijfsauto is verkrijgbaar in 2 lengtevarianten; Standard en Long. Het maximale aanhangergewicht is tot 750 kilogram, het laadvermogen bedraagt 800 kilogram. Het laadvolume van maximaal 4,4 kubieke meter is volledig gelijk aan de uitvoeringen met verbrandingsmotor.

Provincie Brabant en gemeente Helmond zetten stap richting privatisering Automotive Campus 
Provincie Noord-Brabant en gemeente Helmond zetten een belangrijke stap richting  privatisering van de Automotive Campus. Samen met de derde eigenaar van de campus, Bouwbedrijf Van de Ven en nieuwe partner Ramphastos Real Estate Investments. Deze laatste twee vormen de Ontwikkelcombinatie die mogelijk de nieuwe eigenaar wordt van de hele campus. De 4 partijen tekenen een intentieovereenkomst als eerste stap richting een overdracht. Daarvoor moeten nog een aantal zaken verder uitgewerkt worden, onder meer over de samenwerking, toekomstvisie, de afspraken rond de verkoop van de gronden en financieringen.

De overheid heeft de afgelopen jaren samen met Bouwbedrijf van de Ven al volop geïnvesteerd in de opbouw van de Automotive Campus. De provincie en gemeente Helmond zijn van mening dat door verkoop aan een private partij de campus zich verder en vooral sneller en beter kan ontwikkelen. Verkoop aan Bouwbedrijf Van de Ven en Ramphastos Real Estate Investments, de partij achter onder andere de High Tech Campus in Eindhoven, biedt voor de campus een solide toekomst. 

Amsterdamse havenregio wil 20 voertuigen op waterstof in 2 jaar
Binnen 2 jaar 20 voertuigen op waterstof laten rijden. Samen met de gemeente Amsterdam en 7 bedrijven uit de Amsterdamse havenregio onderzoekt Port of Amsterdam deze mogelijkheden. De nadruk ligt op zware bedrijfswagens. Zoals trucks, afvalinzamelvoertuigen, betonmixers en kraanwagens. In dit segment zien de deelnemers de grootste kansen voor waterstof.

7 bedrijven actief in de havenregio; A. Jansen, Bouwhub Amsterdam, Gam Bakker, GP Groot, Theo Pouw Groep, TMA Logistics, Waternet en de gemeente Amsterdam bundelen met Port of Amsterdam hun krachten op het gebied van waterstof. Ze bouwen kennis en ervaring op over het gebruik van waterstof voor zware bedrijfswagens. Ook verkennen ze de mogelijkheden van een gezamenlijke subsidieaanvraag via de natioanle DTKI-regeling. 

Mercedes presenteert EQA: elektrische nieuwkomer in compact formaat
EQA is de naam van het nieuwe, compact formaat instapmodel van de volledig elektrische modellen van Mercedes-EQ. Vanaf dit voorjaar is de elektrische SUV verkrijgbaar bij de Europese dealers. De nieuwe EQA wordt gebouwd in Rastatt (Duitsland) en Beijing (China).

De EQA wordt in eerste instantie op de markt gebracht als EQA 250 met een actieradius van 426 kilometer. De ‘dubbeldeks’ lithium-ionaccu, die in de voertuigbodem is geplaatst, heeft een energie-inhoud van 66,5 kilowattuur.

‹ Naar overzicht