Het nieuws in 1 minuut | maandag 8 februari – zondag 14 februari 2016
Startschot Europees Clean Mobility Center Het afgelopen week gelanceerde Clean Mobility Center heeft als missie een toonaangevend topcentrum met een regiefunctie in Europa te zijn voor het efficiënt delen en ontwikkelen van kennis en kunde rond duurzame mobiliteit. Het Clean Mobility Center richt zich op innovatieve oplossingen voor alle vormen van mobiliteit die te verduurzamen zijn, waaronder auto’s, bussen, fietsen en vrachtwagens. Het Clean Mobility Center is opgericht door Allego, CGI, DEKRA, DNV GL, EL-KW en IPKW.
Nissan heeft nu al meer Leafs verkocht in Vlaaderen dan in heel 2015 167 elektrische auto’s. Het is het aantal Leafs dat Nissan in de maand januari in Vlaanderen verkocht heeft. In heel 2015 waren dit er slechts 162. De groei komt uit 3 zaken voort: de nieuwe aanschafsubsidie van 5.000 euro, 5.000 euro extra korting die klanten kregen op de Autosalon en de vernieuwde versie van de Leaf met een range van 200 tot 250 kilometer.
Arnhem geeft ook in 2016 subsidie op laadpaal elektrische auto Net als afgelopen jaar kunnen Arnhemmers gebruik maken van een subsidieregeling op laadpalen voor elektrische auto. De e-rijders kunnen rekenen op een bijdrage van de gemeente tussen de 500 en de 2.000 euro. Wie een waterstof auto aanschaft kan 10.00 euro subsidie krijgen. Geïnteresseerd moeten wel opschieten want volgens De Gelderlander is slechts 100.000 euro beschikbaar.
E-Trucks Europe in nieuw Europees demonstratieproject met elektrische vuilniswagens op waterstof Het Brabantse bedrijf E-Trucks Europe participeert in een nieuw Europees demonstratieproject met elektrische vrachtwagens op waterstof. WaterstofNet gaat het ‘Life ‘N Grab Hy!’-project coördineren. De vuilniswagens worden in eerste instantie ingezet bij Cure Afvalbeheer (Eindhoven) en de Baetsen Groep (Veldhoven).
Chargepark start crowdfundig voor extra laadpalen in Nederland Start-up Chargepark wil het tekort aan laadpalen in Nederland aanpakken door een netwerk van voordelige oplaadpunten op te zetten. Door laadpalen te plaatsen op het terrein van een bedrijf of particulier wil Chargepark het gebrek aan laadpunten aanpakken. Eigenaren van een Chargepark-laadpunt betalen bij andere laadpunten een gereduceerd tarief, terwijl ze hun eigen laadpaal kunnen 'verhuren' aan andere partijen. Om voldoende startkapitaal voor de eerste serie van tweehonderd laadpunten te vergaren, is de start-up een crowdfundingactie gestart. Chargepark wil zo 125.000 euro bijeensprokkelen.