De e-week van... Mehmet Genco

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-week van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met de Amsterdamse ondernemer Mehmet Genco van Slijterij Late Night in Amsterdam-Oost. Hij heeft de beschikking over twee Renault Twizy Cargo’s.

‘Ik ben twee jaar actief met Slijterij Late Night en wij hebben de Twizy's al na één jaar aangeschaft’, opent Genco het gesprek. ‘Het zijn beiden de uitvoeringen die 80 kilometer per uur kunnen rijden. Helaas konden wij dit in een later stadium niet terugzetten naar een uitvoering van 45 kilometer per uur. De auto’s die wij gekocht hebben, mogen namelijk niet op de stoep staan terwijl we ze gekocht hadden met het idee dat dit wel kon. Voertuigen die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kennen, mogen dit wel. Dat zou het opladen vanuit de winkel ook gemakkelijker maken. Gelukkig mogen elektrische voertuigen, anders dan voertuigen met een verbrandingsmotor wel binnen staan. We hebben de entree daarom zo gemaakt dat de auto’s in de winkel kunnen opladen.’

Genco en zijn medewerkers bezorgen veel goederen in Amsterdam en Osdorp, allen vanuit de winkel in Amsterdam-Oost en tot half 3 ’s nachts. Klanten vinden het erg leuk dat wij elektrisch rijden en de voertuigen zijn een opvallende verschijning. Onlangs gaf iemand extra fooi vanwege de Twizy. Bij een bestelling op de Albert Cuypstraat kwamen mensen midden in de nacht naar beneden gelopen om de auto te bezichtigen, dat maakt het wel bijzonder.’

Overigens is Genco van mening dat het rijden met een Twizy goedkoper is dan met benzine. ‘Ik weet niet hoeveel het stroomverbruik precies kost, maar dat was ook geen onderdeel van onze overweging. We wilden echt iets nieuws om mee rond te rijden in Amsterdam. Binnenkort gaan we ook nog reclame op de auto’s plakken. Het grootste voordeel is dat de Twizy heel stil is. Wel rijdt hij minder soepel omdat hij zo klein is. Het grootste nadeel is de beperkte actieradius. We merken wel dat de actieradius sterk afhankelijk is van het rijgedrag.’

Wat dat betreft is Genco wel teleurgesteld in de gemeente Amsterdam. Het aanleggen van een laadpunt is voor kleine ondernemers volgens hem zeer lastig gebleken. ‘Als we de ruimte in de winkel niet hadden gehad, konden onze auto’s nergens in de nabijheid van de winkel opladen. Voor de deur mag niet en met oplaadpunten past de oplader niet. Meer parkeervergunningen krijgen we ook niet als kleine ondernemer. Dan vindt de gemeente dat we teveel auto’s hebben. In die zin was, zoals ik eerder al zei, het 45 kilometer-model dat op de stoep mag staan handiger geweest.’

Toch is de toekomst voor elektrisch rijden volgens Genco rooskleurig: ‘Ik rijd privé zelfs al een elektrische scooter. Ik verwacht dat wij en vele anderen in de toekomst alleen maar meer elektrisch gaan rijden.’