
De e-week van... Stefan van de Berg
In de rubriek de e-autoweek van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Stefan van de Berg die de beschikking heeft over een Renault ZOE.
Elektrisch rijden is besmettelijk wordt wel eens beweerd. Dat is zeker het geval voor Stefan van de Berg uit Lisse. Vorig jaar bezocht hij als geïnteresseerde de Instapdag van Natuur & Milieu en reed er voor het eerst in een elektrische auto. Afgelopen september stond hij zelf klaar met zijn Renault ZOE om mensen erover te vertellen. ‘Tijdens mijn stage bij TNO Transport & Logistiek kwam ik voor het eerst in aanraking met elektrische auto’s. Sinds kort werk ik in de IT en heb ik een salaris om in combinatie met mijn spaargeld een elektrische auto te kunnen aanschaffen. Ik rijd nu sinds enkele maanden in een Renault ZOE, een volledig elektrische auto. Elke dag rijd ik er mee naar mijn werk van Lisse naar Amsterdam. Afhankelijk van hoe hard ik rijd, kan ik ongeveer 120 tot 140 kilometer halen met mijn auto.’
Lisse ging vooral elektrisch rijden vanuit milieuoverwegingen. ‘Tijdens mijn stage deden collega’s naast mij onderzoek naar elektrische auto’s en de impact op het milieu. We hadden het er vaak over bij de lunch. Daar realiseerde ik me hoe ver de techniek eigenlijk al is. Ik besloot me er zelf eens in te verdiepen. Ik ben toen naar de Instapdag van Natuur & Milieu gegaan. En dat is voor mij echt de trigger geweest. Vanaf die dag ben ik echt serieus gaan overwegen om zelf ook elektrisch te gaan rijden. En het is gewoon onwijs gaaf. Mensen die het niet kennen, snappen dat niet. Kennissen worden pas echt enthousiast als ze zelf even in mijn auto hebben gereden. Het is gewoon heel prettig rijden, heel vloeiend. Je hoeft niet te schakelen en je kan snel optrekken. BMW’s trek je eruit bij het stoplicht. Eigenlijk alle auto’s wel, alleen motors zijn sneller. Dat soort dingen maakt het leuk. Op het bereik na is eigenlijk alles veel beter dan bij gewone auto’s.’
‘Ik probeer in mijn elektrische auto zoveel mogelijk te rijden als in een gewone auto’, vervolgt Lisse zijn verhaal over het bereik. ‘Dat lukt ook omdat er al aardig wat snelladers onderweg beschikbaar zijn. Na 20 minuten laden zit ik weer op 95 procent. In die tijd eet ik even wat of drink wat koffie. Precies wat ik ook al deed in een benzineauto. Als ik daarmee naar Limburg rijd stop ik ook op de helft. Er verandert dus weinig met het snelladen ertussen.’
Al met al zou Van de Berg elektrisch rijden zeker aanraden. ‘Hoeveel het natuurlijk volledig aan je situatie ligt. Ik rijd elke dag een afstand binnen de actieradius van de auto. Als je langere afstanden rijdt kun je misschien beter kiezen voor een plug-in hybride, anders kost het te veel tijd om te snelladen. Over het algemeen denk ik overigens dat mensen snel een te hoge inschatting maken van afstanden. Je kunt veel meer bereiken met de elektrische auto dan je denkt. Die 140 kilometer lijkt erg weinig, maar mensen realiseren niet dat het vaak meer dan twee keer zo veel is dan hun woon-werk afstand.’