©TCA

Levensduur batterij elektrische auto verlengd door ritplanning

Nieuws|Laatste update:

Ritplanning die rekening houdt met de actuele leeftijd van de batterij heeft een positieve invloed op de uiteindelijke levensduur van die batterij. Met de uitkomsten van Fleetlife, een gezamenlijk onderzoeksproject van Amber en TNO, hebben leasemaatschappijen en vlooteigenaren een extra middel in handen om hun elektrische auto’s slim en duurzaam in te zetten.

‘Door bij de beschikbaarstelling van een voertuig waarde te hechten aan de resterende levensduur van de batterij wordt het sturen op optimale inzet verder beloond’, aldus senior projectmanager Roel de Natris van TNO.

Elektrische voertuigvloten maken een explosieve groei door en dit biedt mogelijkheden om de vloot optimaler in te zetten en slimmer te laden. Door gebruik te maken van de groeiende hoeveelheid data binnen de vloot, kunnen eigenaren slimme keuzen maken, de levensduur van de batterij vergroten en zo kosten besparen.

Uit het onderzoek blijkt dat er vooral voordelen te behalen zijn door:

  1. langzamer op te laden zolang de planning dat toelaat,
  2. de batterij voorafgaand aan een rit of het laden voor te verwarmen of juist te koelen,
  3. de batterij te laten rusten op een lager laadniveau, als de auto niet in gebruik is.

Beschikbaarheid, planning en batterijlaadniveau bepalen momenteel het laadschema en de inzet van de auto’s binnen een vloot. Een klant krijgt een auto aangeboden die voldoende lading heeft voor de op dat moment geplande rit; de actuele leeftijd van de batterij wordt hierin niet meegenomen. Amber en TNO zijn er nu achter gekomen dat een ritplanning die daar wel rekening mee houdt, kan bijdragen aan accukwaliteit op langere termijn - en daarmee een effectieve manier is om de totale kosten te verlagen. Hoe groot de winst in levensduur exact is, blijkt niet uit dit onderzoek.

‹ Naar overzicht