
De e-week van… Marina van Helvoort
In de rubriek de e-week van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Marina van Helvoort die al 5 jaar elektrisch rijdt.
‘Mijn eerste volledig elektrische voertuig was de Renault Fluence in 2011’, memoreert Van Helvoort. ‘De directe voordelen kwamen al snel voren, geen wegenbelasting, geen bijtelling en in verhouding zeer lage brandstofkosten. Daarnaast was ik zeer gecharmeerd van een aantal bijgeleverde extra’s zoals het voorverwarmen van de auto. Nooit meer de ramen krabben!’
Na haar positieve ervaringen koos Van Helvoort doelbewust voor opnieuw een elektrische auto; voor zowel zakelijk als privégebruik. ‘Door mijn werk ben ik veel onderweg en kom ik bij importeurs en dealerbedrijven en rijd ik 35.000 kilometer per jaar. Ik laad mijn auto daarbij hoofdzakelijk thuis op via een wall-box van 11 kilowattuur. Dit houdt in dat ik altijd op mijn oprit kan laden en mijn auto binnen 2 uur 80 procent volgeladen is. Bij de installatie van de wall-box heb ik overigens een tussenmeter laten plaatsen om zo de kosten inzichtelijk te maken. Dit zodat ik deze zakelijk kan inbrengen. Daarnaast laad ik mijn auto onderweg bij snellaadstations. Een enkele keer maak ik gebruik van een publiek laadpunt. Al met al ben ik in staat om probleemloos door heel Nederland te rijden.’
Ook financieel is Van Helvoort te spreken over haar elektrische auto. Deze is zelfs voordeliger dan een brandstofauto rekent ze voor. ‘Allereerst bespaar ik op brandstof en wegenbelasting, maar de grootste besparingen zijn te danken aan de enorm lage onderhoudskosten en lage bijtelling. Samen goed voor een besparing van enkele duizenden euro’s per jaar. Je begrijpt dus wel dat ik dagelijks met een grote glimlach in mijn elektrische auto stap.’
Kleine nadelen ziet Van Helvoort echter nog wel. ‘Zoals de actieradius en het bereik van het voertuig, waardoor ik nog afhankelijk ben van snellaadstations langs de snelweg. De nadelen van elektrisch rijden wegen niet op tegen de voordelen van elektrisch rijden. Niet alleen financieel, maar ook het rijcomfort en de rijbeleving. Ik kan het echt iedereen aanraden om elektrisch te gaan rijden. Als ik het kan met 35.000 kilometer per jaar, dan zijn er zeker veel meer mensen die ook elektrisch zouden kunnen rijden. Met de komst van meerdere elektrische voertuigen, met een groter bereik, wordt de keuze straks veel gemakkelijk om deze overstap te maken.’