English

Column Robin van den Berg (TomTom) | Range anxiety: technologie en infrastructuur kunnen het oplossen...

Nieuws|Laatste update:

Nu de belangstelling voor elektrische voertuigen (ev) toeneemt, zijn we geleidelijk op weg naar een schonere en duurzamere toekomst. Maar hoe maken we de adoptie van ev veilig en betrouwbaar voor iedereen?

Het milieuvoordeel van ev is duidelijk, maar hoe zit het met de angst om stil te vallen met een elektrisch voertuig en bang zijn om geen oplaadpunten te kunnen vinden, oftewel: range anxiety. Range anxiety is het onderbuikgevoel dat ev-adoptie remt; terwijl het eigenlijk meer te maken heeft met psychologie dan met het bereik of de laadinfrastructuur. Het gemiddelde ev-bereik neemt namelijk elk modeljaar met ongeveer 15 procent toe en de infrastructuur voor fysieke oplaadpunten breidt zich voortdurend uit.

Een kijkje in het ev-bereik

95 procent van de dagelijkse ritten vallen binnen het bereik van een ev, zoals kort woon-werkverkeer, naar de supermarkt, of een familiebezoek. De meeste mensen gaan slechts één of twee keer per jaar op reis waarbij het ev-bereik van een enkele lading ontoereikend is. Denk aan buitenlandvakanties.

De hoogte, het weer, het verkeer en vooral de snelheid spelen allemaal een rol in het bereik van een ev op een enkele lading. Bij het plannen van een route is het belangrijk om de rijomstandigheden, zoals hoogteverschillen, het weer op de dag zelf te kennen, en vooral de verwachte rijsnelheid van de bestuurder. Met behulp van deze gegevens kan technologie helpen bij het uitstippelen van een strategische en veilige route. Om het vertrouwen in ev te vergroten is het delen van nauwkeurige informatie over de actieradius daarom van belang.

Real-time info
Bij TomTom willen we de psychologische hindernis van het rijden met ev wegnemen. Dit doen we door de beste routes te bieden, binnen of buiten het bereik van het voertuig. We helpen de bestuurder bij het kiezen van de beste tijd en plaats voor het opladen, op basis van beschikbaarheid, oplaadsnelheid en gebruikersvoorkeuren.

In-dash navigatiesystemen met gekoppelde technologie helpen hierbij. Het systeem vertelt de bestuurder of de bestemming kan worden bereikt zonder te laden en toont de beschikbare oplaadstations – waarin compatibiliteit met zijn voertuig en real-time beschikbaarheid (dus welke oplaadpunten op dat moment beschikbaar zijn) zijn opgenomen. Daarnaast is kennis over de weg van belang voor autofabrikanten, omdat een ev daarop kan anticiperen en zijn energiebeheer kan optimaliseren. Zo kan het voertuig bijvoorbeeld de batterij conditioneren om de oplaadsnelheid te verhogen als de bestuurder op weg is naar een snellaadstation. Een hybride voertuig kan bovendien de batterij bergopwaarts ‘leegrijden’als het weet dat deze aan de andere kant van de berg kan worden bijgeladen.

Twijfels wegnemen
Bestuurders voelen zich gerustgesteld als ze weten waar ze aan toe zijn. Met een duidelijke routeplanning, zichtbaarheid van (beschikbare) oplaadpunten zijn ze verzekerd van een vlotte rit. Dit neemt veel van de twijfel en psychologische barrières rond het rijden met een ev weg.

Real-time kaarten met de belangrijkste wegkenmerken, zoals snelheidslimieten, hoogteverschillen, files of omleidingen, vergroten het vertrouwen in de auto en bevestigen dat een ev het aankan – zelfs bij onvoorziene omstandigheden.

Vertrouw er daarom op dat de elektrische revolutie eraan komt. We moeten er alleen voor zorgen dat zowel de technologie als de infrastructuur er klaar voor zijn, zodat je vol energie van je auto kan genieten.

Robin van den Berg, Product Marketing Automotive bij TomTom

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | Citroën ë-C4

Citroën introduceert Citroën ë-C4; een nieuwe variant van de bekende C4. De ANWB heeft de elektrische auto uitgebreid getest. Bekijk het resultaat in onderstaande video.
Test & reviews|Laatste update:

Video van de week | Is een elektrische auto wel écht groener?

In de serie  #ikhebnogeenvraag  legt Nederland Elektrisch de meest voorkomende vragen over elektrisch rijden voor aan experts en ervaringsdeskundigen. Deze aflevering gaat over het MILIEU. Is een elektrische auto nu wel écht...
Video's|Laatste update:

IFV presenteert aandachtskaart voor veilig optreden brandweer bij laadpalen

Het Instituut voor Fysieke Veiligheid heeft samen met ElaadNL en de ANWB een aandachtskaart ontwikkeld voor het veilig optreden van de brandweer bij calamiteiten met laadpalen en pantografen. De aandachtskaart is een hulpmiddel voor bevelvoerders...
Nieuws|Laatste update:

Test & Reviews | Hyundai Kona versus Volkswagen ID.3 en Peugeot e-2008

In de nieuwste test van de ANWB mag de volledig elektrische Volkswagen ID.3 zich bewijzen tegenover de eveneens nieuwe elektrische Peugeot e-2008. De Hyundai Kona electric doet ook mee aan de test en vertegenwoordigt ‘de gevestigde orde’.
Test & reviews|Laatste update:

Athlon: Tesla Model 3 meest populaire elektrische auto onder zakelijke leaserijders

Na jaren schommelen tussen plek 2 en 3, is Volkswagen in 2020 het meest gereden automerk onder zakelijke leaserijders. Peugeot en Renault maken de top 3 compleet. Het populairste model van dit jaar is de elektrische Tesla Model 3. Volledig in lijn der...
Nieuws|Laatste update: