©Allego

Steeds meer locaties voor ultra snelladen in Europa

Nieuws|Laatste update:

Met de komst van veel meer elektrische auto’s in West-Europa zijn er steeds meer snellaadlocaties gewenst. Niet alleen langs snelwegen maar ook in stedelijke gebieden. Het MEGA-E project dat 2 jaar geleden met financiële ondersteuning van de Connecting Europe Facility (CEF) van de Europese Commissie is gestart, wil dat grootschalig opzetten. Het bijzondere is dat dit project in liefst 12 verschillende landen snellaadlocaties gaat realiseren. Het project, dat door het Nederlandse Allego wordt uitgevoerd, is inmiddels halverwege. Tijd voor een tussenbalans.

202 verschillende soorten
MEGA-E, wat staat voor Metropolitan Greater Areas Electrified, is de opvolger van eerdere projecten Fast-E en Ultra-E om in Europa een netwerk van snellaadlocaties op te zetten, vertelt projectleider Remco Köhne van Allego. ‘Met MEGA-E zetten we met onze partners voort wat we met de eerdere projecten hebben opgestart, zoals high power charging (HPC) locaties. Bij HPC wordt met laadvermogens van 150 tot 350 kilowatt geladen, zodat een laadstop vergelijkbaar is met een stop om benzine of diesel te tanken, inclusief een korte pauze. Met MEGA-E willen we in 12 EU-landen 202 verschillende soorten laadlocaties realiseren. Dus niet alleen langs snelwegen, maar ook in steden bij geschikte locaties. Dat vraagt dus meer een strategische aanpak.’

Laadplaza’s

Met dat laatste onderscheidt dit MEGA-E project zich van andere projecten. In 12 landen door heel Europa zullen elektrische rijders gebruik kunnen maken van zogenoemde plaza’s, waar men kan ultra-snelladen, maar ook gewoon laden. Köhne: ‘Multimodal noemen we dat, en van de 202 locaties willen we 39 van dit soort plaza’s opzetten. We zoeken daarin bijvoorbeeld de samenwerking met bestaande tanklocaties, in Duitsland hebben we bij 10 Tamoil-locaties ook snelladers geplaatst. Maar je hebt andere plekken waar automobilisten tijdelijk hun auto parkeren en kunnen snelladen. In Nederland werken we samen met Tesla en Van der Valk voor HPC-locaties. In Frankrijk trekken we op met de hypermarktketen Casino om bij 80 grote supermarkten ultrasnelladers te plaatsen.’

Opbouwen
In de afgelopen 2 jaar is vooral veel tijd gaan zitten in planning en realisatie. Elektrisch rijden en snelladen is nog lang niet overal bekend en dus nog niet bemind. Köhne: ‘Vooral het aanvankelijk gebrek aan kennis over elektrisch vervoer zorgde ervoor dat eigenaren van potentiële locaties niet direct stonden te trappelen om snelladers neer te zetten. Maar nu steeds meer automerken elektrische auto’s op de markt brengen, komen er nu heel snel veel meer elektrische auto’s op de weg. Dat geldt vooral voor Nederland en Duitsland, maar nu ook  in Frankrijk. De Scandinavische landen lopen weer voor op Nederland; daar hebben we stevige gesprekken omdat men daar inmiddels weet wat de waarde is van hun locatie. En in Italië lopen ze juist weer achter, maar de verwachting is dat het nu net als in Frankrijk snel gaat.’

Behoefte
Dat MEGA-E voorziet in een behoefte, blijkt uit de locatie die in Eindhoven bij Van der Valk is neergezet. ‘Daar wordt veel gebruik gemaakt van de snelladers, omdat ze dicht bij de snelweg A2/A67 staan, en aan de rand van de binnenstad bij een congrescentrum en hotel. En die gebruikers zijn niet alleen Nederlanders, maar ook reizigers die het hele netwerk langsrijden, zelfs vanuit Noorwegen.’

Komend jaar wordt cruciaal voor MEGA-E, vertelt Köhne. ‘We hebben nu een derde van ons doel van 202 locaties gerealiseerd. We zien een flinke versnelling in de acquisitie van locaties, die we de komende maanden gaan omzetten in het gewenste netwerk van supersnelladers. Wat wel een uitdaging is in verband met de corona-crisis, want door lockdowns is het niet mogelijk om overal te bouwen. In dat geval is het goed nieuws dat het project met 2 jaar is verlengd tot eind 2023.’

Stimulering

Met de Connecting Europe Facility (CEF) wil de EU gerichte investeringen stimuleren voor Europese transportnetwerken. Het gaat om onderling verbonden netwerken, die duurzaam en efficiënt zijn. Nederlandse bedrijven en overheden die een project willen indienen, kunnen zich melden bij RVO, die het aanvraagtraject coördineert  in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

Kijk voor meer informatie op: www.rvo.nl/cef-transport

 

‹ Naar overzicht