©Robert van 't Hoenderdaal | Dreamstime.com

Nederland moet zich voorbereiden op snellere groei elektrische auto’s

Nieuws|Laatste update:

Het aantal elektrische auto’s in Nederland gaat forser én sneller groeit dan eerder gedacht. Dat stellen onderzoekers van kenniscentrum ElaadNL verwachten in hun nieuwste Outlook over de toekomst van elektrisch vervoer. Waar de onderzoekers in 2019 er nog vanuit gingen dat de elektrische personenauto pas vanaf 2030 een grote vlucht zouden nemen, verwachten ze nu dat dit al rond 2025 plaats zal vinden. Om al die elektrische auto’s probleemloos op te laden, zullen tijdig voldoende laadpunten gerealiseerd moeten worden en zal slim laden snel de norm moeten worden. Door de snelheid en het tijdstip van laden te optimaliseren, kan het bestaande stroomnet maximaal benut worden.

Laadinfrastructuur
ElaadNL onderzoekt voortdurend de snelheid waarmee de markt van elektrisch vervoer zich ontwikkeld. Daarbij brengt ze voor de Nederlandse netbeheerders en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur in kaart wat de verwachtingen zijn en waar bij de uitrol van laadinfrastructuur en de inpassing op het stroomnet, rekening mee gehouden moet worden.

In de nu gepubliceerde Outlook ‘Elektrisch Rijden in een stroomversnelling’ constateren de onderzoekers dat eerdere prognoses over het aantal elektrische auto’s te voorzichtig waren.

Onderstaande figuur toont de verwachte groei van de aantallen elektrische personenauto’s (oud en nieuw) in het midden-scenario (de 2  lijnen) en benodigde totaal aantal laadpunten (de staven). 

Brandstofauto verdwijnt
Dat de grote versnelling in de modellen nu eerder komt, heeft volgens de onderzoekers onder andere te maken met het aangepaste beleid van de Europese Unie rondom de uitstoot van auto’s en de autobouwers die hierop anticiperen. De grote automerken verwachten dat vanaf 2050 de fossiele brandstoffen in Europa helemaal uitgefaseerd zijn. Daarnaast gaan ze er vanuit dat vanaf 2030 in steeds meer Europese landen waaronder ook Nederland geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verkocht mogen worden. Daarbij zal de aanschafprijs van een elektrische auto in de meeste klassen vanaf 2026 gelijk of lager zijn dan een nieuwe auto met verbrandingsmotor, zo verwachten de onderzoekers. De totale kosten voor het bezitten en rijden van een elektrische auto is nu al vaak goedkoper. Binnen een paar jaar komen daar nog veel meer goedkope en middenklasse elektrische auto’s bij.

Met een nóg snellere adoptie van elektrische personenauto’s dan eerder voorzien, groeit de urgentie voor een grootschalige implementatie van slim laden. Al in 2025 zijn er naar verwachting buurten waar door de opkomst van elektrisch vervoer, zonder slim laden, de beschikbare netcapaciteit wordt overschreden. Onoph Caron, directeur van ElaadNL pleit er voor om mobiliteit beter in te passen in het hele vraagstuk van de energietransitie. Caron: 'Dit onderzoek laat zien dat de elektrificatie van vervoer nog sneller op ons af komt dan eerder gedacht. Elektrisch vervoer blijft nog te vaak onderbelicht in de energietransitie, vanwege de enorme opgaves rond de opwek van zon- en windenergie en in de warmtetransitie. Hoogste tijd dat dat verandert.' 

Caron ziet daarbij ook kansen: “Deze prognose geeft het inzicht dat nodig is voor een breder afwegingskader en een bredere opgave. Daarbij liggen er enorme kansen om bijvoorbeeld duurzame opwek optimaal in te zetten voor het laden van elektrische auto’s. Door slim laden de norm te maken, kan het bestaande stroomnet optimaal gebruikt worden, zowel voor het produceren van lokaal opgewekte duurzame stroom als voor het laden van een snel groeiende vloot elektrische auto’s.'

De Outlook van ElaadNL is hier te downloaden.

‹ Naar overzicht