Keuzedeel Laadpunten voor elektrisch vervoer in januari van start op mbo-opleidingen

Nieuws|Laatste update:

Het Technova College in Ede heeft met netbeheerders het keuzedeel Laadpunten voor elektrisch vervoer ontwikkelt voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Nu steeds meer mensen voor een elektrische auto kiezen, is er namelijk een gigantisch tekort aan gecertificeerde monteurs met kennis van laadpaaltechniek. De vraag is zo dringend, dat nu een speciale opleiding ontwikkeld is. Voor leerlingen betekent dit dat ze na 2 maanden gecertificeerd laadpaalmonteur kunnen zijn.

Op elk ROC
‘Deze aanvullende opleiding is er gekomen op verzoek van netbeheerder Liander, die grote behoefte heeft aan monteurs voor dit werk’, zegt Marius Peters van het Technova College. Hij benadrukt dat het nieuwe keuzedeel wordt ontwikkeld in samenwerking met netbeheerders Liander en Enexis en het onafhankelijke kennis- en expertisecentrum ELaad in Arnhem. ‘Dit keuzedeel Laadpunten voor EV kan straks op elk ROC in Nederland worden aangeboden.’

Steeds meer elektrische auto’s op de weg betekent dat er steeds meer laadpunten moeten komen om de batterijen van deze auto’s weer op te laden. Niet alleen bij mensen thuis en in woonwijken, maar ook in de openbare ruimte. De sterke ontwikkeling van het elektrisch rijden, zorgt voor een groot tekort aan gecertificeerde monteurs met verstand van laadpaaltechniek.

‘Door vergrijzing, veel technici gaan met pensioen en de groeiende vraag naar technische kennis door de energietransitie, is er een enorm tekort aan mensen met technische kennis. Ook als het gaat om laadpaaltechniek’, verklaart Marius Peters van het Technova College, onderdeel van ROC A12 in Ede.

Gecertificeerd
Om een laadpaal te kunnen en mogen aansluiten op het landelijke elektriciteitsnetwerk, moet een elektromonteur gecertificeerd zijn door de netbeheerders, meldt Marius Peters. ‘Het maken van een aansluiting op een kabel die onder spanning staat, is een bijzondere handeling.’

In de Arnhemse nieuwbouwwijk Schuytgraaf komen bijvoorbeeld lantaarnpalen met een ingebouwd laadpunt voor elektrische auto’s. ‘Een standaardlantaarnpaalmonteur mag niet zomaar zo’n laadpunt monteren en aansluiten. Daarvoor moet hij eerst opgeleid en gecertificeerd zijn.’

240 studie-uren
Het keuzedeel Laadpunten voor EV bestaat uit 240 studie-uren: theorielessen, praktijklessen en werken in het werkveld. Peters: ‘We trekken op met het bedrijfsleven: de studenten krijgen les van docenten én van laadpaalmonteurs uit de praktijk en werken ook met hen samen.’ Aan de orde komen ook graafwerk, waarbij je rekening moet houden met kabels en leidingen in de grond, werken in de meterkast en ICT-kennis, nodig om bijvoorbeeld het aanmelden met een pasje bij laadpalen mogelijk te maken.’

Studenten die de dagopleiding Elektromonteur (BOL) volgen, maar ook studenten van de parttime opleiding Elektromonteur (BBL) kunnen het keuzedeel Laadpunten voor EV volgen. Dit geldt ook voor volwassenen werkzaam als elektromonteur, die het keuzedeel als bijscholing willen volgen, beklemtoont Marius Peters.

‹ Naar overzicht