ING: nieuwe autoverkoop vertraagd in herstel, 1 op 4 nieuwe auto's elektrisch in 2022
De nationale subsidie zorgt in voor een snelle start van de verkoop van elektrische auto’s bij particulieren. Bedrijven blijven de belangrijkste motor achter elektrificatie. Dat stellen analisten van ING. De Nederlandse verkoop van nieuwe auto’s bereikte in 2021 het laagste niveau sinds 1967. Na de terugval door corona hebben chiptekorten bij autofabrikanten en extreem lange levertijden het herstel van nieuwe registraties vertraagd. In 2022 gaat de productie omhoog en zorgen snellere leveringen ervoor dat de verwachte instroom van nieuwe auto’s na 2 jaar terugveert tot 370.000 (red. +15 procent). De vaart is er met de populariteit van occasions echter structureel uit. Minder dan 1 op de 25 auto’s werd vorig jaar vervangen door een nieuwe en dit is de afgelopen 10 jaar geleidelijk verder teruggelopen. De lage Nederlandse nieuwverkoop zorgt voor verdere veroudering en dat remt de verduurzaming van het wagenpark. Na een pas op de plaats neemt het aandeel volledig elektrisch naar verwachting wel weer toe en gaat in 2022 op weg naar een kwart van de nieuwverkoop. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht automotive van ING Research.
Laagste punt sinds 1967
In 2021 daalde de Nederlandse verkoop van nieuwe auto’s opnieuw en bereikte het aantal registraties met 322.843 (-9 procent) het laagste punt sinds 1967. Met het relatief snelle economisch herstel en aanhoudend lage werkloosheid was er in 2021 wel meer vraag. Zo hebben leasemaatschappijen grote aantallen auto’s in bestelling. Productiebeperkingen door vooral chiptekorten hebben levertijden echter opgestuwd tot soms wel één à anderhalf jaar en vertraagden hiermee het herstel. In 2022 zijn de chiptekorten nog niet opgelost, maar knellen ze naar verwachting minder dan in 2021. Met productiegroei en versnelling van leveringen volgt er dan naar verwachting een inhaaleffect. ING Research verwacht dat het aantal geregistreerde nieuwe auto’s hierbij na 2 jaar weer toeneemt tot 370.000 (+15 procent).
Nederlands wagenpark veroudert
De verkoop van nieuwe auto’s staat in Nederland structureel onder druk, dit geldt zeker in relatie tot de bevolkingsgroei en het steeds grotere wagenpark. De afgelopen jaren zijn er door het mijden van het openbaar vervoer meer autorijders bij gekomen. Tegelijkertijd zijn occasions onder autorijders populair, het aantal nieuwe auto’s in de vloot is gezakt naar een dieptepunt. Nederland was mede door de aanschafbelasting (BPM) altijd al een occasionland, maar in 2021 zijn er met een recordaantal van ruim 1,3 miljoen (via dealers) ruim 4 keer zo veel tweedehands auto’s als nieuwe auto’s verkocht. Ook in 2022 blijft de vraag naar occasions naar verwachting sterk. Door de aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto’s veroudert het park verder.
Sectoreconoom Rico Luman: ‘De gemiddelde leeftijd van auto’s is begin 2021 gestegen naar 11 jaar en 1 op de 4 auto’s is ouder dan 15 jaar. Oudere auto’s maken meer kilometers dan voorheen en dat remt de verduurzaming. Rekeningrijden met differentiatie naar uitstoot kan in de toekomst zorgen voor opschoning van het wagenpark, maar dit is pas voorzien voor 2030.’
Omzet dealerbedrijven in de lift
Voor de omzet van autohandels en werkplaatsen pakt de sterke vraag naar occasions in combinatie met hogere prijzen en de onderhoudsvraag van een groter wagenpark goed uit. In 2021 is de omzet van de autobranche sterk teruggeveerd en komt het niveau weer zo’n 3 procent boven dat van 2019 (pre-corona) uit. Ook voor 2022 wordt een hogere omzet voorzien. Wat helpt is dat door toenemende schaarste inmiddels twee derde van de occasions via dealers worden verkocht. Deze zijn bovendien vaker afkomstig uit het buitenland. Wel leidt meer rechtstreekse (online)verkoop van nieuwe auto’s tot weglek van dealeromzet.
Aandeel volledig elektrisch op weg naar 25 procent
Elektrisch rijden krijgt steeds meer grip op de automarkt. Waar Nederland het aandeel volledig elektrische auto’s in 2021 licht zag dalen naar 19,8 procent (van 20,5 procent in 2020), zal de groei in 2022 zich naar verwachting hervatten.
De fiscale bijtelling voor zakelijk rijders gaat dit jaar omhoog en de investeringsaftrek vervalt, maar snellere levering en toenemende ambities om uitstoot te reduceren, zorgen naar verwachting ook hier voor groei. Al met al is de verwachting dat bijna 1 op de 4 nieuwe auto’s in 2022 volledig elektrisch zal zijn. Hiermee blijft Nederland een van de voorlopers, al maakten andere Europese landen waaronder Duitsland in 2021 een flinke inhaalslag.