Zonneplan: laadpaal in het noorden acht keer verder weg dan in de Randstad
Elke 1,5 kilometer kom je in Nederland gemiddeld genomen een laadpaal tegen, zo rekende energiebedrijf Zonneplan uit. Volgens het bedrijf blijkt het tegelijkertijd nogal uit te maken of je in de Randstad woont of juist ver daarbuiten. Zo moet je in de provincie Drenthe gemiddeld 8 keer verder rijden dan in Zuid-Holland, Noord-Holland of Utrecht.
Nationale Agenda Laadinfrastructuur
Dat rekende Zonneplan uit op basis van cijfers van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Het deelde het aantal publieke laadpunten per gemeente door de lengte van het wegennet in diezelfde gemeente. Conclusie: voor Drentenaren staat een laadpaal gemiddeld bijna 5 kilometer verderop, terwijl Friezen een kleine 4,5 kilometer moeten rijden. Groningen complementeert de top-3 met 3,7 kilometer. In de 3 Randstedelijke provincies daarentegen gaat het om gemiddeld iets meer dan 600 meter.
Boven de 20 kilometer
In een drietal Nederlandse gemeenten is het voor elektrische rijders al zoeken naar een openbaar laadpunt: het gaat om Dantumadiel (Friesland), het Groningse Pekela en Voerendaal in Limburg, waar men gemiddeld meer dan 20 kilometer moet rijden om aan de straat te kunnen laden. In totaal zijn er 25 gemeenten waar een publiek laadpunt gemiddeld meer dan 10 kilometer rijden is. 12 daarvan liggen in de provincies Drenthe, Friesland of Groningen.
Daartegenover staat dat een publiek laadpunt in Amsterdam nooit ver weg is. Net als in Den Haag bedraagt de gemiddelde afstand in de hoofdstad 220 meter. In Utrecht, Amstelveen, Rotterdam, Delft en Diemen hoeft men gemiddeld maximaal 370 meter te lopen om de opgeladen auto weer terug te vinden. Kanttekening is uiteraard wel dat men zo’n laadpaal dan met relatief veel andere rijders moet delen.