©APPM

Werkbezoek Duitsland aan Nederland: bevlogenheid en samenwerking

Nieuws|Laatste update:

Vertegenwoordigers van Duitse steden, gemeenten en overheidspartijen hebben half juni een werkbezoek gebracht aan Nederland ter inspiratie. Het bezoek aan Utrecht, Arnhem, Nijmegen en Amsterdam werd door APPM georganiseerd in opdracht van de Nederlandse Ambassade in Berlijn.

‘In Duitsland staan emissievrije mobiliteit en elektrisch rijden steeds meer op de agenda’, openen Bob Brandjes en Frank ten Wolde van APPM het gesprek. ‘Eind 2022 is het “Masterplan Ladeinfrastruktur II der Bundesregeirung” gepresenteerd. Dat is een ambitieus masterplan waarin beschreven wordt hoe Duitsland 6,3 miljard euro reserveert voor de aanleg van voldoende laadinfrastructuur richting 2030. Voor Duitse steden en regio's betekent dit dat zij voor de opgave staan om (versnelde) concepten voor elektrisch vervoer en laadinfrastructuur te ontwikkelen.’

Samenwerking
Brandjes spreekt van een mooi initiatief van de Nederlandse Ambassade in Berlijn om met de Duitse regio’s een werkbezoek aan Nederland te brengen om inspiratie op te doen en samenwerking te laten ontstaan. Doordat we het bestuurlijk goed hebben ingericht als het gaat om zeggenschap over openbare ruimte, eigenaarschap laadinfra en relatie markt- en overheid, is het voor de Duitse overheid interessant om op bezoek te komen. Voor hen is het interessant om te kijken of daarin onderdelen toepasbaar zijn op de schaalgrootte van Duitsland.

Onoph Caron, Baerte de Brey (Elaad), Carmen Vermeer (I&W) en Suzanne Riezebos (NAL regio Oost) trapten het werkbezoek af bij Elaad in Arnhem. Directe invulling van beleid werd duidelijk bij gemeente Nijmegen (Vicky Seveke) en door een presentatie van NKL (Robbie Blok). Brandjes: ‘In Utrecht mocht het verhaal van Robin Berg (We Drive Solar) niet ontbreken. Zeer concreet voorbeeld laat zien hoe er slim kan worden omgegaan met energieopslag doormiddel van de inzet van de batterij-elektrische deelauto. Edwin Bestebreurtje (FIER) sprak over de samenwerking tussen Duitsland en Nederland op deelstaatniveau om voor hoogvermogen laadinfrastructuur een netwerk voor zware logistieke voertuigen te creëren. De geplande corridor Rotterdam – Stuttgart voor logistiek laden wekte daarnaast ook veel interesse in de zaal.’

Gemeentelijk plaatsingsbeleid
In de ochtend van dag 2 bezocht de delegatie de gemeente Amsterdam. ‘De deelnemers vonden het fantastisch om te zien dat Amsterdam durft en dus doet’, vertelt Brandjes.

De groep werd door Jeroen Veger en Hugo Niesing van de gemeente Amsterdam geïnformeerd over het gemeentelijk plaatsingsbeleid van laadpalen, slim laden en het inzichtelijk maken van de energievraag. Bij het busdepot van het GVB lieten Phillip Renard van de gemeente Amsterdam en Erwin Brakenhoff de snelladers in werking zien. ‘Het pantograaf laden maakt indruk, men beseft de schaal en planning die hierbij komt kijken’, vervolgt Brandjes. ‘Het bezoek werd afgesloten bij Fastned waar Pieter Looijestijn van MRA-e toelichtte hoe de regio georganiseerd is en wat de komende tijd de grootste uitdagingen zijn op het gebied van (snel)laden. Nicolas Siebert van Fastned lichtte toe welke koers zij in Europa varen.’

Nederlandse ev-landschap
‘Dit bezoek heeft laten zien dat Nederlandse ev-landschap op het gebied van beleid heel goed is te bezoeken in 2 dagen’, besluit ten Wolde. ‘Wat vooral opvalt is de bevlogenheid en de gastvrijheid waarmee we ontvangen worden. Dat komt uitwisseling van kennis ten goede. Het geeft ook aan dat Nederlandse partijen open staan voor landen met nog veel meer energie opwek, schaalgrootte en vernieuwende ideeën.’

‹ Naar overzicht