Laadmanagement maakt ondanks vol stroomnet elektrisch transport mogelijk bij Jan Bakker
Scholt Energy gaat in samenwerking met HMB laadmanagement toepassen bij Jan Bakker Transport. Door de beperkte netwerkcapaciteit in de regio realiseert het transportbedrijf een zelfvoorzienend laadplein dat gebruikmaakt van de zonnepaneelinstallatie op het dak aangevuld met batterijen en een noodstroomvoorziening. Jan Bakker zet hiermee ondanks het volle stroomnet een grote stap richting CO2-neutraliteit.
18 elektrische vrachtwagens
Vanuit de ambitie om bij te dragen aan de verduurzaming van de Nederlandse transportsector investeerde Jan Bakker in de aanschaf van 18 extra elektrische vrachtwagens van Volvo, bovenop de bestaande 2 elektrische vrachtwagens. Het bedrijf stuitte echter al snel op de beperkingen van het elektriciteitsnet, veroorzaakt door netcongestie in de regio Hattemerbroek. Met een gecontracteerd vermogen van 60 kilowatt mag er niet meer stroom van het elektriciteitsnet worden afgenomen dan er wordt verbruikt. Samen met HMB onderzocht Scholt Energy de mogelijkheden om de laadinfrastructuur van Jan Bakker zo energie-efficiënt mogelijk in te zetten.
Laadprofiel
Laagmanagement maakt het mogelijk kosten te optimaliseren door het laadprofiel van elektrische voertuigen af te stemmen op de beschikbare netcapaciteit, lokaal opgewekte zonnestroom en de batterijcapaciteit. De elektrische Volvo trucks hebben ieder een batterijinhoud van 560 kilowattuur. Bakker gebruikt de zelfopgewekte zonne-energie van ongeveer 1,6 miljoen kilowattuur in combinatie met een 6.000 kilowattuur batterijopslag om ervoor te zorgen dat er altijd voldoende laadstroom beschikbaar is voor de trucks. Door de elektrische trucks direct te laden met zonne-energie of opgeslagen energie uit de batterij, komen deze kilowatturen in aanmerking voor groene Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s).
Het totale project is opgedeeld in 2 fasen, omdat de elektrische vrachtwagens sneller worden geleverd dan bepaalde flexibele assets zoals de laadpalen en batterijen. In de eerste fase worden onder andere 10 mobiele laders geleverd om de eerste vrachtwagens te laden. In de tweede fase wordt het laadplein uitgebreid met een nieuwe trafo, nog eens 20 extra laadplekken, 3 batterijen en NSA. Partner HMB levert het volledige project op; inclusief batterij, laadinfrastructuur, trafo en bekabeling.