64 procent van afgedankte batterijen uit elektrische auto’s krijgt nuttige toepassing
63,6 procent van de afgedankte batterijen uit elektrische auto’s heeft afgelopen kalenderjaar een nuttige toepassing gekregen via recycling en second use toepassingen. Dat meldt Auto Recycling Nederland
Meer batterijmodules
Daarmee is de recyclingverplichting van 50 procent van het gewicht van lithium-ionbatterijen afgelopen kalenderjaar ruimschots gehaald. Wel werd in 2022 voor 69 procent een nuttige toepassing behaald.
‘Een belangrijke oorzaak voor de daling is dat er meer batterijmodules zijn aangeboden in plaats van complete batterijpakketten, waardoor er meer lastiger te recyclen materiaal overblijft’, vertelt Paul Dietz, algemeen directeur van ARN.
263.373 kilogram
Afgelopen kalenderjaar werd in totaal 263.373 kilogram aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor; toen was dit 121.282 kilogram.
Van de in 2023 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 74 procent gerecycled. De overige 26 procent is in aanmerking gekomen voor second use-toepassingen in de vorm van bijvoorbeeld energieopslag. Met een gewogen gemiddelde van recycling en second use-toepassingen is zo een nuttige toepassing van afgedankte batterijen uit elektrische auto’s van 63,6 procent behaald.
Nieuwe Europese regelgeving
Hergebruik van materialen zal de komende jaren toenemen. Nieuwe Europese regelgeving verplicht het gebruik van gerecycled materiaal in nieuwe auto’s en in autobatterijen. Hierdoor zijn fabrikanten verplicht deze materialen weer in te zetten in nieuwe voertuigen. Dit zal – naar verwachting van ARN – nieuwe recyclingtechnologieën stimuleren.
Dietz: ‘We verwachten dat recyclingprocessen nog verder doorontwikkelen en het mogelijk maken om op termijn tot hogere recyclingpercentages te komen; in lijn met de nieuwe eisen uit Brussel.’