©Oleksandr Tkachenko | Dreamstime.com

‘Nederlandse bedrijven massaal aan tweedehands leaseauto door opmars elektrisch rijden’

Nieuws|Laatste update:

Nederlandse bedrijven hebben een sterk toenemende interesse in tweedehands leaseauto’s en dat is te danken aan de opmars van elektrisch rijden. Dat blijkt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2024. Deze jaarlijkse survey, uitgevoerd door Ipsos onder 8.605 bedrijven in Europa, waaronder 300 in Nederland, biedt inzichten in de trends binnen de Nederlandse mobiliteitssector.

1 op de 4
Momenteel gebruikt slechts 1 op de 4 Nederlandse bedrijven tweedehands leasevoertuigen, wat onder het Europese gemiddelde van 41 procent ligt. In totaal geven echter 8 op de 10 bedrijven aan dat ze binnen de komende 3 jaar tweedehands leasevoertuigen gaan gebruiken of overwegen te gaan gebruiken. Wanneer gevraagd wordt voor welke periode deze auto’s worden ingezet is dit voor 30 procent van de ondervraagden voor korte of middellange termijn.

Onderhoud voorspelbaar
Een oorzaak hiervoor kan volgens Arjos Bot, Head of Arval Mobility Observatory in Nederland, gevonden worden in de verwachte toestroom van elektrische auto’s uit de zakelijk lease. ‘In 2024 verjaart een grote hoeveelheid aan 4 à 5 jaar oude volledig elektrische leaseauto’s. Het onderhoud van deze auto’s is voorspelbaar en de kosten hiervan zijn relatief laag. Zakelijk gezien zijn deze voertuigen tot een leeftijd van 60 maanden vanwege de lagere bijtelling voordelig voor de berijder. Voor particuliere eigenaren blijven volledig elektrische auto’s tot zeker 2031 interessant door de geleidelijke afbouw van de korting op wegenbelasting. Dit betekent dat volledig elektrische auto’s die 4 jaar geleden op de markt zijn gekomen nu een zeer interessante optie zijn voor bedrijven en particulieren.’

Voor 34 procent van de respondenten is de hogere aanschafprijs van nieuwe, volledig elektrische, voertuigen ten opzichte van gewone brandstofauto’s de belangrijkste reden om niet voor elektrische auto’s te kiezen. Deze drempel is hoger dan de beschikbaarheid van voldoende laadpunten zowel openbaar als thuis, waarvan slechts 1 op de 4 respondenten aangeeft dit als een drempel te ervaren. Dit percentage ligt lager dan in andere Europese landen, wat volgens de onderzoekers wijst op een geleidelijke normalisatie van elektrisch rijden in Nederland.

‹ Naar overzicht