©BiancoBlue | Dreamstime.com

ANWB waarschuwt voor extreem dure laadpalen in Europa

Nieuws|Laatste update:

De ANWB waarschuwt Nederlanders die met een elektrische auto op vakantie gaan extreem dure laadpalen. Laden is in populaire Europese vakantielanden gemiddeld duurder dan in Nederland, maar de ANWB ziet deze zomer steeds vaker excessen. Laadpalen die een veelvoud van de lokaal gangbare tarieven vragen en vakantiegangers opschepen met onverwachts hoge rekeningen, soms tot wel 480 euro voor een laadsessie.

Tientallen klanten
Uit cijfers van ANWB Laadpas komt naar voren dat de afgelopen maanden al tientallen klanten een rekening van 100 euro of meer voor een enkele laadsessie in het buitenland ontvingen. Zo kreeg een klant een rekening van 480 euro gepresenteerd voor iets meer dan een dag laden bij een Franse camping. Daarbij werd slechts voor ongeveer 100 kilometer aan stroom geladen. Het bleek dat op deze laadpaal bovenop de kilowattuurprijs ook een tijdtarief werd gerekend van 0,30 euro voor elke minuut dat de auto aan de laadpaal stond. 

Verdienen aan onwetende toeristen
Veel van de opvallend dure laadpalen staan in de buurt van campings en hotels en lijken volgens de ANWB vooral bedoeld om te verdienen aan onwetende toeristen. Ze staan met name in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. In bijna alle gevallen is het tarief per kilowattuur niet uitzonderlijk, maar worden hoge tijdsgebonden tarieven gerekend. Een nacht een elektrische auto opladen bij het hotel kan daardoor zomaar duurder zijn dan de daadwerkelijke overnachting. 

Blokkeertarieven
Zulke tijdsgebonden tarieven, ook wel blokkeertarieven genoemd, zijn in het buitenland gebruikelijker dan in Nederland. Daarom adviseert de ANWB altijd het tarief en de prijsopbouw van een laadpaal te controleren. Dit kan in bijna alle gevallen via de app van de laadpasaanbieder. Daarnaast is het in Europa inmiddels verplicht om op het laadpunt de prijs te vermelden. Mocht de prijs niet op laadpunt vermeld staan, adviseert de ANWB de website van de aanbieder te raadpleger. Het advies van de ANWB is de elektrische auto niet aan een laadpaal te zetten voordat duidelijk is wat de tarieven zijn. Daarnaast is het sowieso raadzaam de auto te verplaatsen als de laadsessie klaar is zodat anderen gebruik kunnen maken van de laadpaal.

‹ Naar overzicht