©Zonneplan

9 op 10 elektrische rijders met dynamisch energiecontract laadt alleen tijdens goedkope uren

Nieuws|Laatste update:

Bijna negen op de tien elektrische rijders met een dynamisch energiecontract laden hun elektrische auto vrijwel uitsluitend op tijdens goedkope uren. Dat blijkt uit onderzoek van Zonneplan onder 651 elektrische rijders met een dynamisch energiecontract. Hierdoor ontlasten zij volgens het energiebedrijf automatisch het elektriciteitsnet tijdens de avondpiek. Bovendien, zo stelt Zonneplan, is een eigen laadpaal op deze manier in iets meer dan 2,5 jaar terug te verdienen.

Opwek zonnepanelen
Zonneplan – dat de onderzoeksresultaten bekend heeft gemaakt bij de presentatie van haar nieuwe laadpaal Charge 2 – stelt dat elektrische rijders met een kleine gedragsaanpassing van grote waarde kunnen zijn. ‘Het elektriciteitsnet dreigt de bottleneck van de energietransitie te worden’, aldus woordvoerder Frank Breukelman van Zonneplan. ‘We belasten het net te veel op hetzelfde moment, namelijk aan het begin van de avond, als we thuiskomen. Door onze auto’s buiten deze piekmomenten op te laden, hoeft er minder grijze stroom geproduceerd te worden om op die momenten aan de vraag te voldoen. En in de praktijk blijkt dat de prijsprikkel van een dynamisch contract daarbij kan helpen.’

De uurprijzen wegen voor veel elektrische rijders zwaarder dan de opwek van hun zonnepanelen. Zo houden dus bijna 9 op de 10 elektrische rijders met een dynamisch contract bij het opladen vaak of altijd rekening met de uurprijzen. Daarmee laden zij automatisch overwegend duurzaam opgewekte stroom, aangezien veel beschikbare wind- en zonnestroom voor lage prijzen zorgen. Echter, van de door Zonneplan ondervraagde elektrische rijders die een traditioneel energiecontract en zonnepanelen hebben, laadt minder dan de helft bewust op zonnige momenten. Bijna een kwart van hen houdt hier zelfs zelden of nooit rekening mee.

3 jaar
‘Dit kan niet losgezien worden van de salderingsregeling, die de prikkel om eigen zonnestroom te gebruiken tenietdoet’, aldus Breukelman. ‘Met de komst van terugleverkosten en het mogelijke einde van de salderingsregeling in 2027, verwachten we wel dat meer elektrische rijders hier rekening mee houden.’

Om dit proces te vergemakkelijken laadt de nieuwe laadpaal van Zonneplan op die momenten wanneer dat het goedkoopst is. Klanten koppelen hun laadkabel standaard bij thuiskomst en vullen de gewenste vertrektijd en te laden kilometers in, waarna het algoritme Powerplay bepaalt wat de beste laadmomenten zijn. Waar mogelijk ontvangt de klant van Zonneplan een vergoeding voor het opladen, omdat er op veel van deze momenten juist een overschot aan stroom is. Uitgaande van een jaarkilometrage van 20.000 verwacht Zonneplan dat de nieuwe Charge 2-laadpaal in minder dan 3 jaar is terug te verdienen ten opzichte van opladen aan een openbare laadpaal.

‹ Naar overzicht