zepp.solutions bouwt 10 nieuwe waterstofvrachtwagens dankzij SWiM-subsidie
Dankzij Subsidieregeling Waterstof in mobiliteit (SWIM) worden er in de komende 3 jaar 10 nieuwe waterstofvrachtwagens van Nederlandse bodem gebouwd en op de weg gebracht. De Europa-trucks zijn ontwikkeld door het Delftse zepp.solutions en worden gerealiseerd binnen 5 consortia, opgezet in samenwerking met TEAL, Green Planet Pesse en Fountain Fuel.
Adoptie waterstof
De Europa-trucks zijn gebaseerd op Mercedes Actros dieseltrucks en zijn ontworpen met oog op de eisen van zwaar transport. De waterstofvrachtwagens kunnen op een vergelijkbare wijze worden ingezet als de dieselvarianten. Ze bieden meer dan 700 kilometer bereik als 50-tons-combinatie, hebben een slaapcabine aan boord en bieden de mogelijkheid om containers van 45 voet te trekken op standaard ISO trailers.
De SWiM-subsidie ondersteunt de ontwikkeling van waterstofvoertuigen en -tankstations door ze gezamenlijk te subsidiëren. Dankzij deze regeling wordt de adoptie van waterstof in zwaar transport versneld.
Vervuilende dieselmotor
Fountain Fuel, penvoerder van een van de consortia, benadrukt het belang van deze samenwerking. ‘Waterstof gaat een belangrijke rol spelen in de toekomst van zwaar transport, maar om daar te komen is het gelijktijdig ontwikkelen van vraag en aanbod essentieel’, aldus Stephan Bredewold, directeur bij Fountain Fuel. ‘Met de steun van de SWiM-regeling versnellen we samen de transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem.’ ‘We zijn blij een rol van belang te kunnen spelen in deze transitie met onze Europa-trucks’, voegt Jonas Brendelberger toe, medeoprichter van zepp.solutions. ‘Elk voertuig vervangt een vervuilende dieselmotor en voorkomt zo jaarlijks honderden tonnen CO₂-uitstoot.’
Transporteurs en logistieke bedrijven die hun vloot willen verduurzamen, worden uitgenodigd om in gesprek te gaan met zepp.solutions. ‘De SWiM-subsidie en onze samenwerking met sterke partners zoals Green Planet Pesse en Fountain Fuel geven transportbedrijven de kans om waterstof serieus te overwegen’, aldus Brendelberger. ‘Wij staan klaar om samen emissievrije logistiek te realiseren.’