©Rudmer Zwerver | Dreamstime.com

Nieuw onderzoek: meeste ondernemers verwachten geen hinder door zero-emissiezones

Nieuws|Laatste update:

De invoering van zero-emissiezones in 14 grote steden op 1 januari 2025 kan op steun van veel ondernemers en bedrijven rekenen. Door de politiek wordt daaraan getwijfeld, vanwege de benodigde investeringen in elektrische voertuigen. Echter, uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens blijkt dat slechts 34 procent van de ondernemers en bedrijven de zero-emissiezones als hinderlijk ervaren bij het uitvoeren van de bedrijfsvoering. 

400 ondernemers
Het onderzoek van Ayvens is uitgevoerd onder zo’n 400 ondernemers en bedrijven. Hoewel veruit de meesten de zero-emissiezones niet als hinderlijk beschouwen voor hun bedrijfsvoering, bestaan er wel zorgen. Zo’n 46 procent ziet het verduurzamen van stadslogistiek als een uitdaging.

Roy Driessen, Segment Director Light Commercial Vehicle bij Ayvens Nederland: 'Veel bedrijven zijn jaren geleden al begonnen met het verduurzamen van hun wagenpark. De investering die gedaan is kan moeilijk terugverdiend worden als ze moeten concurreren met anderen, die geen kosten hebben gemaakt voor duurzaam vervoer.'

Uitbreiding
Een grote groep ondernemers niet negatief is over verdere uitbreiding van de zero emissie zones. Zo’n 48 procent geeft aan dat die in meer steden mogen worden ingevoerd, slechts 23 procent vindt dat geen goed idee, de rest staat daar neutraal in. 

Driessen: 'Er is een groep ondernemers voor wie een elektrische bestelwagen echt geen optie is, daar moeten we ook niet de ogen voor sluiten, maar in de meeste gevallen is er voor hen een ontheffing mogelijk. Voor uitstel van de zero-emissiezones is het wat ons betreft inmiddels te laat. Zowel bedrijven als gemeentes hebben al flinke investeringen gedaan.'

Onlangs werd bekend dat ondernemers en bedrijven die hun wagenpark nog moeten verduurzamen daar meer tijd voor krijgen. Ondernemers met een schone dieselbestelauto van emissieklasse 6 behouden tot 1 januari 2029 toegang tot stadscentra met een zero-emissiezone. Deze maatregel biedt hen 1 jaar langer de tijd om over te stappen naar een elektrisch bedrijfsvoertuig.

‹ Naar overzicht