‘Mythes over elektrische auto’s remmen transitie’
Mythes over elektrische auto’s vormen volgens 77 procent van de ondervraagde elektrische rijders de grootste belemmering voor de transitie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 26.000 rijders uit 30 landen.
Desinformatie als uitdaging
‘Desinformatie over elektrische auto’s vormt een serieuze uitdaging. Het kan ervoor zorgen dat beleidsmakers en consumenten minder vertrouwen hebben in elektrische voertuigen als oplossing voor klimaatverandering en luchtvervuiling,’ zegt Joel Levin, voorzitter van GEVA.
Volgens Levin spelen in veel landen mythes over brandgevaar en een korte levensduur van batterijen een rol bij het uitstellen van de aanschaf van een elektrische auto.
Politiek speelt rol
Meer dan de helft van de wereldwijde respondenten, 53 procent, vermijdt bewust bepaalde automerken om politieke of maatschappelijke redenen. In Nederland ligt dit percentage nog hoger: 62 procent laat internationale ontwikkelingen en maatschappelijke kwesties meewegen bij de keuze voor een automerk.
Respondenten noemen vooral ethische bezwaren tegen Tesla (40 procent wereldwijd, 41 procent in Nederland) en Chinese automerken (12 procent wereldwijd, 32 procent in Nederland).
Betaalbaarheid cruciaal
De aanschafprijs vormt volgens 58 procent van de ondervraagden nog altijd een belangrijke drempel. Tegelijkertijd geeft 45 procent aan dat lagere energiekosten een belangrijke reden waren om een elektrische auto te kopen.
‘De boodschap aan beleidsmakers is duidelijk: wie de overstap naar elektrisch wil versnellen, moet beleid voeren dat elektrische auto’s voor consumenten de meest betaalbare keuze maakt,’ aldus Levin. 83 procent van de respondenten vindt stimulerende beleidsmaatregelen nodig om de transitie te versnellen.
Stimulering werkt
De praktijk laat zien dat overheidssteun effectief is. In Denemarken, waar elektrische auto’s goed worden gestimuleerd, bedroeg het marktaandeel van nieuwe elektrische auto’s in september bijna 90 procent. Ook de totale vloot van elektrische voertuigen groeit daar door goede ondersteuning van tweedehands elektrische auto’s.
Hoge tevredenheid
Elektrische rijders zijn zeer tevreden over hun overstap. 93 procent zegt dat hun volgende auto opnieuw een elektrische auto zal zijn. De overige respondenten zouden kiezen voor een plug-in hybride. Slechts 1 procent overweegt terug te keren naar een benzineauto.
Rijders prijzen vooral de lagere energiekosten, zijn over het algemeen positief over de actieradius en waarderen de snelle ontwikkeling van laadinfrastructuur in veel landen.
De Global EV Alliance is een samenwerkingsverband van 70 verenigingen van elektrische rijders uit 42 landen. De Vereniging Elektrische Rijders is mede-initiatiefnemer van deze organisatie en heeft zitting in de stuurgroep.