Universele elektrische opleggers krijgen 25 miljoen euro steun van Eurpopese Investeringsbank
De Europese Investeringsbank (EIB) steunt de opschaling en marktintroductie van de elektrische trailers van Trailer Dynamics met een lening van 25 miljoen euro. Het bedrijf uit Aken ontwikkelt elektrische opleggers die brandstofkosten met 40 procent verlagen. De financiering komt uit het InvestEU-programma van de Europese Unie, dat tot 2027 voor meer dan 372 miljard euro aan investeringen in nieuwe technologieën wil aantrekken.
Grotere actieradius
De technologie van het Duitse start-up biedt volgens de EIB een doorbraak voor het verminderen van uitstoot in het wegvervoer. Door een gewone trekker te koppelen aan een elektrisch aangedreven oplegger met eigen batterij en elektromotor, kunnen transportbedrijven het brandstofverbruik met maximaal 40 procent verlagen ten opzichte van volledig op diesel rijdende vrachtwagens.
Wanneer de elektrische trailer wordt gecombineerd met een elektrische trekker, neemt het rijbereik toe van ongeveer 400 naar 700 kilometer. Dit betekent minder laadstops en meer leveringen per dag, waardoor langeafstandstransport zonder uitstoot haalbaar wordt. De slimme software van het systeem zorgt voor efficiency, veiligheid en volledige compatibiliteit met bestaande logistieke vloten.
‘De energietransitie kan niet wachten en heeft oplossingen nodig die vandaag al echte impact leveren en concurreren met op fossiele brandstoffen gebaseerde methoden’, aldus vicevoorzitter Nicola Beer van de EIB. ‘De e-trailertechnologie van Trailer Dynamics doet precies dat: uitstoot verlagen, brandstofkosten verminderen en het bereik van elektrische trucks vergroten zonder in te leveren op prestaties of betaalbaarheid.’
Regelgeving als stimulans
De Europese vrachtwagensector staat onder toenemende druk om uitstoot en kosten te verlagen. Het Europees Parlement heeft strengere regels goedgekeurd voor de CO2-uitstoot van vrachtwagens, bussen en trailers. Voor opleggers gelden nu doelstellingen van 10 procent emissiereductie tegen 2030 en certificeringseisen vanaf 2024. Dit versnelt investeringen in slimmere, elektrische trailers, omdat transportbedrijven zich moeten aanpassen om compliant en concurrerend te blijven.
De nieuwe technologie stelt fabrikanten in staat om de uitstoot van trailers met 10 procent te verminderen tegen 2030 en daarmee volgens de EIB aanzienlijke boetes per oplegger te vermijden.
Compatibel met alle merken
Elke e-trailer is uitgerust met elektrische assen waarvan de wielen door een eigen motor worden aangedreven. De lithium-ijzerfosfaatbatterijen leveren ondersteuning bij de voortstuwing en optimaliseren het energiegebruik. Het hart van het systeem is het slimme energiesysteem van Trailer Dynamics, dat de elektrische as in realtime bewaakt en aanstuurt voor maximale efficiency en veiligheid.
Cruciaal is dat de e-trailer volledig compatibel is met elk truckmerk, een vereiste voor logistieke bedrijven waarbij trailers en trekkers meerdere keren per dag worden gekoppeld en ontkoppeld. De opleggers kunnen ook worden ingezet met bestaande dieseltrucks, waardoor vloten geleidelijk kunnen worden gemoderniseerd in plaats van volledig vervangen.