Laadpaal die auto in elektriciteitsleverancier verandert voor heel Nederland goedgekeurd
De eerste laadpaal waarmee daarvoor geschikte elektrische auto’s stroom terug kunnen leveren aan het net, is door de netbeheerders goedgekeurd. De vehicle-to-grid-laadpaal is opgenomen in het register van goedgekeurde laadpalen van ElaadNL en nu dus in vrijwel heel Nederland (red. in ieder geval in de verzorgingsgebieden van Stedin, Enexis, Liander en Cogas) te gebruiken.
De Utrechtse wijk Lombok had vorig jaar een wereldprimeur met de eerste ‘Vehicle-to-Grid’ laadpaal. Een slimme laadpaal die elektrische auto’s gebruikt om lokaal opgewekte zonne-energie op te slaan voor later gebruik. De laadpaal van General Electric is nu de eerste door netbeheerders in samenwerking met ElaadNL goedgekeurde laadpaal met een 3 x 63 Ampère netaansluiting in de paal. De 3 x 63 Ampère netaansluiting zorgt ervoor dat aan deze laadpaal twee elektrische auto’s op maximaal vermogen (red. 2 keer 22 kilowatt) tegelijkertijd kunnen worden geladen en ontladen. Hiermee geeft de laadpaal grote flexibiliteit op het net om op maximaal vermogen auto’s te kunnen laden bij pieken in duurzame energieopwekking en te ontladen als de vraag hoger is dan het duurzame aanbod.
Om die stroom ook te kunnen gebruiken als de zon niet schijnt, is opslag cruciaal. Met de slimme laadpaal uit Utrecht, kunnen ook de steeds grotere batterijen in elektrische auto’s worden ingezet om zonne-energie op te slaan. De vehicle-to-grid-laadpaal is ontwikkeld door een consortium van onder andere netbeheerder Stedin, GE Industrial Solutions Nederland, Vidyn, Last Mile Solutions en LomboXnet. Samen met ElaadNL worden nu de mogelijkheden onderzocht om voor vehicle-to-grid een standaard protocol te ontwikkelen zodat dit voor alle elektrische rijders toegankelijk wordt.