English
©Netbeheer Nederland

Column Wil Scholten (Netbeheer Nederland) |Batterijen in het buitenland

Nieuws|Laatste update:

Automobilisten die met hun elektrische auto in Europa op vakantie gaan, vertel ik niks nieuws als ik zeg dat dat iets meer planning vraagt dan rondtoeren in een gewone brandstofauto. Laadpunten zijn nog niet op elke straathoek te vinden en bovendien zijn niet alle laadpunten geschikt voor elke stekker en elke laadpas. Je kunt je niet voorstellen dat je met een brandstofauto bij een tankstation komt en dat dan het vulpistool niet in je tank blijkt te passen of dat je pinpas niet wordt geaccepteerd. Toch is dat precies waar elektrisch rijders nog mee te maken hebben.

Gelukkig gaat het steeds beter dankzij onderlinge afspraken tussen partijen in de laadketen. Nederlandse automobilisten kunnen daardoor met een gerust hart op pad in steeds meer Europese landen. Zo kreeg ik afgelopen zomer nog een mail van The NewMotion (TNM) dat mijn TNM-laadpas bij bepaalde laadpunten in Frankrijk zou werken. Goed nieuws, want in augustus ging ik die kant op.

Langs de A31, iets ten zuiden van Nancy op weg naar Dijon vond ik bij een verzorgingsplaats van APRR zowaar een laadpunt waar mijn type 1/2-stekker paste (zie foto). Dat was al beter dan in voorgaande jaren. Maar mijn pas werd niet herkend en laden was dus toch niet mogelijk.

Terug in Nederland heb ik me eens verdiept in waarom ik dan bij sommige laadpunten in Frankrijk kennelijk wel kan laden en bij andere niet. Het bleek dat ik het niet hoefde te zoeken in het kunnen lezen van mijn laadpas, want de gebruikte RFID-technieken zijn ondertussen gestandaardiseerd. De verklaring zat in de roamingafspraken tussen partijen in de laadketen.

Bij elektrisch laden in het buitenland geldt dat ‘mijn’ eMSP (electric Mobility Service Provider) aangesloten moet zijn bij hetzelfde roaming platform als de Charging station operator van het laadpunt waar ik zou willen laden. De kosten moeten ergens landen, tenslotte. In Nederland hebben we dat met nationale roaming via eViolin al heel goed voor elkaar, want je kunt hier met alle laadpassen bij alle laadpunten laden, ongeacht wie de betreffende operator is. In Frankrijk, langs de A31 ten zuiden van Nancy, ging het voor mij hier mis. Blijkbaar zit TNM, mijn eMSP, nog niet op hetzelfde roaming platform als Sodetrel, de Charging station operator aldaar.

Er moeten dus nog heel wat roamingafspraken worden gemaakt om ook in de ons omliggende landen overal te kunnen laden. Op de Benelux-top voor een Zero Emission Regio, afgelopen 7 december in Den Haag, is een belangrijke stap in die richting gezet. De betrokken ministers hebben daar een LOI (Letter Of Intent) getekend om het voor bestuurders van elektrische voertuigen makkelijker te maken hun voertuig op te laden in het buurland.  

Tot het zo ver is, zit er niets anders op dan de route en tussenstops van buitenlandse autoreizen met de nodige zorg te plannen.

Wil Scholten
Programmamanager Netbeheer Nederland

‹ Naar overzicht

Particulieren krijgen per direct 2.000 tot 4.000 euro subsidie voor elektrische auto

Particulieren komen vanaf vandaag (red. 4 juni) bij lease of aanschaf van een nieuwe elektrische auto in aanmerking voor een subsidie van 4000 euro. Voor een gebruikte auto is dat 2000 euro. Zij kunnen vanaf 1 juli hun aanvraag indienen....
Nieuws|Laatste update:

MRA-Elektrisch en 1 gemeenten lanceren groen laden: zon en wind voor elektrische auto’s

Vattenfall, MRA-Elektrisch en 11 gemeenten starten met het groen laden van elektrische auto’s. Zo’n 80 openbare laadpunten zijn voorzien van speciale software die bepaalt hoe snel de elektrische auto’s laden. Stroom uit zon en...
Nieuws|Laatste update:

Den Haag introduceert milieuzone voor oudste brom- en snorfietsen

Den Haag voert  per 1 december 2020 definitief een milieuzone in voor 2-takt brom- en snorfietsen. Dat heeft wethouder Liesbeth van Tongeren (Duurzaamheid en Energietransitie) bekendgemaakt. Vanaf die datum mogen deze vervuilende brom- en...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Heijmans kiest voor waterstof-elektrische grondverzetmachines

GMB, Heijmans en de Vries & van de Wiel hebben ieder een intentieovereenkomst gesloten voor de levering van minimaal 2 door waterstof aangedreven elektrische grondverzetmachines door Van der Spek. Het milieuvriendelijke materieel kan naar...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | Studenten Universiteit Twente maken Elektrische Superbike

De Apex-RS is de derde elektrische superbike gemaakt door het studententeam Electric Superbike Twente. ‘Hij is wendbaarder, mooier en vooral sneller dan ooit tevoren’, aldus het team. Binnen 8 maanden tijd is de motorfiets ontworpen en...
Video's|Laatste update: