English
©Netbeheer Nederland

Column Wil Scholten (Netbeheer Nederland) |Batterijen in het buitenland

Nieuws|Laatste update:

Automobilisten die met hun elektrische auto in Europa op vakantie gaan, vertel ik niks nieuws als ik zeg dat dat iets meer planning vraagt dan rondtoeren in een gewone brandstofauto. Laadpunten zijn nog niet op elke straathoek te vinden en bovendien zijn niet alle laadpunten geschikt voor elke stekker en elke laadpas. Je kunt je niet voorstellen dat je met een brandstofauto bij een tankstation komt en dat dan het vulpistool niet in je tank blijkt te passen of dat je pinpas niet wordt geaccepteerd. Toch is dat precies waar elektrisch rijders nog mee te maken hebben.

Gelukkig gaat het steeds beter dankzij onderlinge afspraken tussen partijen in de laadketen. Nederlandse automobilisten kunnen daardoor met een gerust hart op pad in steeds meer Europese landen. Zo kreeg ik afgelopen zomer nog een mail van The NewMotion (TNM) dat mijn TNM-laadpas bij bepaalde laadpunten in Frankrijk zou werken. Goed nieuws, want in augustus ging ik die kant op.

Langs de A31, iets ten zuiden van Nancy op weg naar Dijon vond ik bij een verzorgingsplaats van APRR zowaar een laadpunt waar mijn type 1/2-stekker paste (zie foto). Dat was al beter dan in voorgaande jaren. Maar mijn pas werd niet herkend en laden was dus toch niet mogelijk.

Terug in Nederland heb ik me eens verdiept in waarom ik dan bij sommige laadpunten in Frankrijk kennelijk wel kan laden en bij andere niet. Het bleek dat ik het niet hoefde te zoeken in het kunnen lezen van mijn laadpas, want de gebruikte RFID-technieken zijn ondertussen gestandaardiseerd. De verklaring zat in de roamingafspraken tussen partijen in de laadketen.

Bij elektrisch laden in het buitenland geldt dat ‘mijn’ eMSP (electric Mobility Service Provider) aangesloten moet zijn bij hetzelfde roaming platform als de Charging station operator van het laadpunt waar ik zou willen laden. De kosten moeten ergens landen, tenslotte. In Nederland hebben we dat met nationale roaming via eViolin al heel goed voor elkaar, want je kunt hier met alle laadpassen bij alle laadpunten laden, ongeacht wie de betreffende operator is. In Frankrijk, langs de A31 ten zuiden van Nancy, ging het voor mij hier mis. Blijkbaar zit TNM, mijn eMSP, nog niet op hetzelfde roaming platform als Sodetrel, de Charging station operator aldaar.

Er moeten dus nog heel wat roamingafspraken worden gemaakt om ook in de ons omliggende landen overal te kunnen laden. Op de Benelux-top voor een Zero Emission Regio, afgelopen 7 december in Den Haag, is een belangrijke stap in die richting gezet. De betrokken ministers hebben daar een LOI (Letter Of Intent) getekend om het voor bestuurders van elektrische voertuigen makkelijker te maken hun voertuig op te laden in het buurland.  

Tot het zo ver is, zit er niets anders op dan de route en tussenstops van buitenlandse autoreizen met de nodige zorg te plannen.

Wil Scholten
Programmamanager Netbeheer Nederland

‹ Naar overzicht

250 elektrische auto’s voor ENGIE

110 van de 250 nieuwe elektrische auto’s die ENGIE heeft aangeschaft, zijn officieel overgedragen aan de berijders. ENGIE heeft de ambitie een groenere mobiliteit te realiseren: in 2021 is 40 procent van het wagenpark vol-elektrisch. ENGIE...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Rotterdam opent laadplein voor elektrische auto’s

In Rotterdam is aan de Veerhaven het eerste laadplein van de havenstad voor elektrische auto’s geopend. Samen met ENGIE realiseerde de gemeente dit openbare en slimme laadplein. Het biedt ruimte voor 10 auto’s.  Op het plein, dat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Laadpaalkleven kan worden bestreden met stimuleringstarief

Laadpaalkleven is een steeds groter wordend probleem. Het probleem van elektrische rijders die onnodig lang een laadpaal bezet houden kan effectief worden bestreden door prijsprikkels in de vorm van een stimuleringstarief. Dit blijkt uit onderzoek van...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Oproep: deelname gevraagd van elektrische rijders aan enquête Wereldbank

In december 2018 vindt in Polen de klimaattop “COP24" van de Verenigde Naties plaats. Voor deze klimaattop doet EVConsult, in opdracht van de Wereldbank, een wereldwijd onderzoek naar de status van elektrische mobiliteit. Onderdeel van...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Schiphol wordt electric city

Schiphol verandert meer en meer in een electric city. Word men vanaf de gate met de bus naar het vliegtuig gereden? Dan is dat vaak elektrisch. Pakt men na de vlucht een taxi? Dan kan dat elektrisch. Reist men liever met de bus van of naar Schiphol?...
Video's|Laatste update: