English
©Netbeheer Nederland

Column Wil Scholten (Netbeheer Nederland) |Batterijen in het buitenland

Nieuws|Laatste update:

Automobilisten die met hun elektrische auto in Europa op vakantie gaan, vertel ik niks nieuws als ik zeg dat dat iets meer planning vraagt dan rondtoeren in een gewone brandstofauto. Laadpunten zijn nog niet op elke straathoek te vinden en bovendien zijn niet alle laadpunten geschikt voor elke stekker en elke laadpas. Je kunt je niet voorstellen dat je met een brandstofauto bij een tankstation komt en dat dan het vulpistool niet in je tank blijkt te passen of dat je pinpas niet wordt geaccepteerd. Toch is dat precies waar elektrisch rijders nog mee te maken hebben.

Gelukkig gaat het steeds beter dankzij onderlinge afspraken tussen partijen in de laadketen. Nederlandse automobilisten kunnen daardoor met een gerust hart op pad in steeds meer Europese landen. Zo kreeg ik afgelopen zomer nog een mail van The NewMotion (TNM) dat mijn TNM-laadpas bij bepaalde laadpunten in Frankrijk zou werken. Goed nieuws, want in augustus ging ik die kant op.

Langs de A31, iets ten zuiden van Nancy op weg naar Dijon vond ik bij een verzorgingsplaats van APRR zowaar een laadpunt waar mijn type 1/2-stekker paste (zie foto). Dat was al beter dan in voorgaande jaren. Maar mijn pas werd niet herkend en laden was dus toch niet mogelijk.

Terug in Nederland heb ik me eens verdiept in waarom ik dan bij sommige laadpunten in Frankrijk kennelijk wel kan laden en bij andere niet. Het bleek dat ik het niet hoefde te zoeken in het kunnen lezen van mijn laadpas, want de gebruikte RFID-technieken zijn ondertussen gestandaardiseerd. De verklaring zat in de roamingafspraken tussen partijen in de laadketen.

Bij elektrisch laden in het buitenland geldt dat ‘mijn’ eMSP (electric Mobility Service Provider) aangesloten moet zijn bij hetzelfde roaming platform als de Charging station operator van het laadpunt waar ik zou willen laden. De kosten moeten ergens landen, tenslotte. In Nederland hebben we dat met nationale roaming via eViolin al heel goed voor elkaar, want je kunt hier met alle laadpassen bij alle laadpunten laden, ongeacht wie de betreffende operator is. In Frankrijk, langs de A31 ten zuiden van Nancy, ging het voor mij hier mis. Blijkbaar zit TNM, mijn eMSP, nog niet op hetzelfde roaming platform als Sodetrel, de Charging station operator aldaar.

Er moeten dus nog heel wat roamingafspraken worden gemaakt om ook in de ons omliggende landen overal te kunnen laden. Op de Benelux-top voor een Zero Emission Regio, afgelopen 7 december in Den Haag, is een belangrijke stap in die richting gezet. De betrokken ministers hebben daar een LOI (Letter Of Intent) getekend om het voor bestuurders van elektrische voertuigen makkelijker te maken hun voertuig op te laden in het buurland.  

Tot het zo ver is, zit er niets anders op dan de route en tussenstops van buitenlandse autoreizen met de nodige zorg te plannen.

Wil Scholten
Programmamanager Netbeheer Nederland

‹ Naar overzicht

Foto van de week | evdata.nl gelanceerd: 'live' inzicht in 11.000 openbare laadpunten

De 4 grote steden en MRA-Elektrisch hebben de website evdata.nl gelanceerd. De portal laat de ontwikkeling en de actuele stand van het elektrisch laden in Nederland zien, gebaseerd op de harde data van meer dan 11.000 openbare laadpunten. Een handig...
Foto's|Laatste update:

Eleqtron en E-Flux starten samenwerking voor verrekening laadkosten

Eleqtron en E-Flux hebben hun samenwerking bekrachtigd voor de automatische verrekening van laadkosten. Dankzij de samenwerking kunnen nu de Zaptec-laadpunten – als onderdeel van het Qcharge totaalconcept van Eleqtron – gebruikt worden,...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Utrecht eerste stad ter wereld met stadsbreed netwerk van laadpalen die laden én ontladen

De gemeente Utrecht en het Utrechtse bedrijf LomboXnet gaan dit jaar ten minste 145 publieke laadpalen voor elektrische auto’s plaatsen. Deze laadpalen slaan zonne-energie op in de batterijen van elektrische auto’s. Het unieke aan deze...
Foto's|Laatste update:

Den Haag neemt 1.000e laadpaal in gebruik

Den Haag heeft de 1.000e laadpaal voor elektrische auto’s in gebruik genomen. De komende jaren wordt verder gebouwd aan het laadnetwerk van ‘gewone’ laadpalen en snellaadstations. Wethouder Duurzaamheid en Energietransitie...
Nieuws|Laatste update:

Test & Reviews | Tesla Model 3

De eerste 5 Tesla's Model 3 werden in Nederland eind 2018 te naam gesteld. Inmiddels is de uitlevering van het voertuig dan ook in Europa daadwerkelijk op gang gekomen. Voor de ANWB het moment om het voertuig aan een uitgebreide rijtest te...
Test & reviews|Laatste update: