English
©Netbeheer Nederland

Column Wil Scholten (Netbeheer Nederland) |Batterijen in het buitenland

Nieuws|Laatste update:

Automobilisten die met hun elektrische auto in Europa op vakantie gaan, vertel ik niks nieuws als ik zeg dat dat iets meer planning vraagt dan rondtoeren in een gewone brandstofauto. Laadpunten zijn nog niet op elke straathoek te vinden en bovendien zijn niet alle laadpunten geschikt voor elke stekker en elke laadpas. Je kunt je niet voorstellen dat je met een brandstofauto bij een tankstation komt en dat dan het vulpistool niet in je tank blijkt te passen of dat je pinpas niet wordt geaccepteerd. Toch is dat precies waar elektrisch rijders nog mee te maken hebben.

Gelukkig gaat het steeds beter dankzij onderlinge afspraken tussen partijen in de laadketen. Nederlandse automobilisten kunnen daardoor met een gerust hart op pad in steeds meer Europese landen. Zo kreeg ik afgelopen zomer nog een mail van The NewMotion (TNM) dat mijn TNM-laadpas bij bepaalde laadpunten in Frankrijk zou werken. Goed nieuws, want in augustus ging ik die kant op.

Langs de A31, iets ten zuiden van Nancy op weg naar Dijon vond ik bij een verzorgingsplaats van APRR zowaar een laadpunt waar mijn type 1/2-stekker paste (zie foto). Dat was al beter dan in voorgaande jaren. Maar mijn pas werd niet herkend en laden was dus toch niet mogelijk.

Terug in Nederland heb ik me eens verdiept in waarom ik dan bij sommige laadpunten in Frankrijk kennelijk wel kan laden en bij andere niet. Het bleek dat ik het niet hoefde te zoeken in het kunnen lezen van mijn laadpas, want de gebruikte RFID-technieken zijn ondertussen gestandaardiseerd. De verklaring zat in de roamingafspraken tussen partijen in de laadketen.

Bij elektrisch laden in het buitenland geldt dat ‘mijn’ eMSP (electric Mobility Service Provider) aangesloten moet zijn bij hetzelfde roaming platform als de Charging station operator van het laadpunt waar ik zou willen laden. De kosten moeten ergens landen, tenslotte. In Nederland hebben we dat met nationale roaming via eViolin al heel goed voor elkaar, want je kunt hier met alle laadpassen bij alle laadpunten laden, ongeacht wie de betreffende operator is. In Frankrijk, langs de A31 ten zuiden van Nancy, ging het voor mij hier mis. Blijkbaar zit TNM, mijn eMSP, nog niet op hetzelfde roaming platform als Sodetrel, de Charging station operator aldaar.

Er moeten dus nog heel wat roamingafspraken worden gemaakt om ook in de ons omliggende landen overal te kunnen laden. Op de Benelux-top voor een Zero Emission Regio, afgelopen 7 december in Den Haag, is een belangrijke stap in die richting gezet. De betrokken ministers hebben daar een LOI (Letter Of Intent) getekend om het voor bestuurders van elektrische voertuigen makkelijker te maken hun voertuig op te laden in het buurland.  

Tot het zo ver is, zit er niets anders op dan de route en tussenstops van buitenlandse autoreizen met de nodige zorg te plannen.

Wil Scholten
Programmamanager Netbeheer Nederland

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht

Video van de week | Anheuser-Busch bestelt 800 waterstof-elektrische vrachtwagens bij Nikola Motor Company

De Amerikaanse brouwerij Anheuser-Busch heeft bekendgemaakt dat zij een bestelling heeft geplaatst voor maximaal 800 semi-elektrische vrachtwagens op waterstof bij Nikola Motor Company. De trucks die tussen de 500 en 1.200 mijl kunnen rijden en...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Recoy wint E-driving Challenge van Enpuls

Recoy heeft de E-driving Challenge gewonnen. Enexis-onderdeel Enpuls kondigde in februari de start van de Flex Challenge aan. Tijdens de Flex Challenge zijn marktpartijen uitgedaagd om flexibiliteitsvraagstukken van de energietransitie aan te...
Foto's|Laatste update:

Elektrische voertuigen krijgen privileges in Rotterdam

Elektrische taxi’s, besloten busvervoer en vrachtwagens mogen voortaan op 19 busbanen rijden. Uitstootvrije bestel- en vrachtwagens krijgen bovendien ruimere laad- en lostijden in voetgangersgebieden. Met deze voordelen stimuleert de gemeente...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Tesla Model X trekt Boeing 787

Tesla heeft weer een bijzondere prestatie aan zijn CV toegevoegd. Het bedrijf organiseerde enkele jaren gelden al een bijzondere drag race: de strijd op snelheid tussen een Tesla Model S en de Boeing 737-800 van luchtvaartmaatschappij Qantas . Nu...
Video's|Laatste update:

Video van de week | DAF Trucks en VDL Groep onthullen elektrische truck

DAF Trucks en VDL Groep hebben hun volledig elektrische truck gepresenteerd. Beide ondernemingen zullen later dit jaar de eerste elektrische vrachtwagens aan klanten uitleveren. DAF levert de cabine en het chassis van de DAF CF-trekker - gekroond tot...
Video's|Laatste update: