Publicatie van de maand | NKL introduceert Kennisplatform Anders Laden
Met de groei van elektrisch vervoer, verschijnen steeds meer laadpalen in de publieke ruimte. Op dit moment zijn er bijna 30.000 publieke laadpunten in Nederland. In 2020 zouden dat er 70.000 moeten zijn. Het betekent dat er in de straat steeds meer laadpalen en borden komen. Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) stelt zichzelf de vraag of dit anders kan. Zijn er alternatieven?
Onderzoek van de Gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Utrecht laat zien dat er aanzienlijk kosten kunnen worden bespaard wanneer publieke oplaadpunten worden gecombineerd met gemeentelijke aansluitingen. Als laadpunten daarnaast in bestaand straatmeubilair worden geïntegreerd, neemt de druk op de openbare ruimte af. De mogelijkheden die verschillende oplossingen bieden, worden op dit moment onderzocht en bij gemeenten in de praktijk toegepast. Inmiddels is er volgens het NKL al veel waardevolle informatie beschikbaar. Kennis die de overheden en markt helpt om keuzes te maken en daarmee in te spelen op actuele ontwikkelingen rond elektrisch vervoer. Het is volgens het tijd om deze kennis samen te brengen en te delen. Daarom introduceert het NKL het Kennisplatform Anders Laden.
Dit kennisplatform brengt kennis samen over de mogelijkheden van alternatieve laadoplossingen in de praktijk. Waardevolle ervaringen worden verzameld en gedeeld. Uiteenlopende pilots bij gemeenten geven verrassende inzichten. Zo verkent de gemeente Venlo het integreren van laadpunten in de stoep en doet de gemeente Amsterdam verkennend onderzoek naar het aansluiten van laadpalen op gemeentelijke objecten als een brug, kantoor, perscontainer of een rioolgemaal. Verder onderzoekt de gemeente Arnhem het plaatsen van gecombineerde licht- en laadmasten in een nieuw te ontwikkelen buurt.
Titel publicatie: Alternative Connections for Public EV Charging Points
Organisatie: Universiteit Utrecht en EV Consult
Publicatiedatum: Juni 2016