English

De e-week van... Mehmet Genco

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-week van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met de Amsterdamse ondernemer Mehmet Genco van Slijterij Late Night in Amsterdam-Oost. Hij heeft de beschikking over twee Renault Twizy Cargo’s.

‘Ik ben twee jaar actief met Slijterij Late Night en wij hebben de Twizy's al na één jaar aangeschaft’, opent Genco het gesprek. ‘Het zijn beiden de uitvoeringen die 80 kilometer per uur kunnen rijden. Helaas konden wij dit in een later stadium niet terugzetten naar een uitvoering van 45 kilometer per uur. De auto’s die wij gekocht hebben, mogen namelijk niet op de stoep staan terwijl we ze gekocht hadden met het idee dat dit wel kon. Voertuigen die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kennen, mogen dit wel. Dat zou het opladen vanuit de winkel ook gemakkelijker maken. Gelukkig mogen elektrische voertuigen, anders dan voertuigen met een verbrandingsmotor wel binnen staan. We hebben de entree daarom zo gemaakt dat de auto’s in de winkel kunnen opladen.’

Genco en zijn medewerkers bezorgen veel goederen in Amsterdam en Osdorp, allen vanuit de winkel in Amsterdam-Oost en tot half 3 ’s nachts. Klanten vinden het erg leuk dat wij elektrisch rijden en de voertuigen zijn een opvallende verschijning. Onlangs gaf iemand extra fooi vanwege de Twizy. Bij een bestelling op de Albert Cuypstraat kwamen mensen midden in de nacht naar beneden gelopen om de auto te bezichtigen, dat maakt het wel bijzonder.’

Overigens is Genco van mening dat het rijden met een Twizy goedkoper is dan met benzine. ‘Ik weet niet hoeveel het stroomverbruik precies kost, maar dat was ook geen onderdeel van onze overweging. We wilden echt iets nieuws om mee rond te rijden in Amsterdam. Binnenkort gaan we ook nog reclame op de auto’s plakken. Het grootste voordeel is dat de Twizy heel stil is. Wel rijdt hij minder soepel omdat hij zo klein is. Het grootste nadeel is de beperkte actieradius. We merken wel dat de actieradius sterk afhankelijk is van het rijgedrag.’

Wat dat betreft is Genco wel teleurgesteld in de gemeente Amsterdam. Het aanleggen van een laadpunt is voor kleine ondernemers volgens hem zeer lastig gebleken. ‘Als we de ruimte in de winkel niet hadden gehad, konden onze auto’s nergens in de nabijheid van de winkel opladen. Voor de deur mag niet en met oplaadpunten past de oplader niet. Meer parkeervergunningen krijgen we ook niet als kleine ondernemer. Dan vindt de gemeente dat we teveel auto’s hebben. In die zin was, zoals ik eerder al zei, het 45 kilometer-model dat op de stoep mag staan handiger geweest.’

Toch is de toekomst voor elektrisch rijden volgens Genco rooskleurig: ‘Ik rijd privé zelfs al een elektrische scooter. Ik verwacht dat wij en vele anderen in de toekomst alleen maar meer elektrisch gaan rijden.’

‹ Naar overzicht

De 10 meest gelezen berichten van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2019

Met 186.181 pageviews (+36 procent) en 133.332 unieke bezoekers (+85 procent) heeft de nieuwsblog van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2019 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen. Definitief Klimaatakkoord | Bijtelling...
Nieuws|Laatste update:

De 10 meest gelezen berichten van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2019

Met 186.181 pageviews (+36 procent) en 133.332 unieke bezoekers (+85 procent) heeft de nieuwsblog van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2019 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen. Definitief Klimaatakkoord | Bijtelling...
Nieuws|Laatste update:

Verminderde berichtgeving Nederland Elektrisch in verband met zomerreces

In de komende 2 weken – tot en met 4 augustus 2019 – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces. In deze periode verschijnt er geen e-mailnieuwsbrief. De eerstvolgende...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 8 juli – zondag 15 juli 2019

Fastned opent 100e snellaadstation Fastned, het laadbedrijf dat een Europees netwerk van snellaadstations bouwt waar alle volledig elektrische voertuigen snel hun accu kunnen laden, heeft gelijktijdig zijn 100e en 101e snellaadstation in Europa...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Nationaal Energiebespaarfonds breidt uit met financiering laadpunten voor VvE’s

Op verzoek van staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven breidt het Nationaal Energiebespaarfonds de VvE Energiebespaarlening uit met de maatregel Laadinfrastructuur. Daarmee kunnen Verenigingen van Eigenaren...
Nieuws|Laatste update: