English

De e-week van... Mehmet Genco

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-week van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met de Amsterdamse ondernemer Mehmet Genco van Slijterij Late Night in Amsterdam-Oost. Hij heeft de beschikking over twee Renault Twizy Cargo’s.

‘Ik ben twee jaar actief met Slijterij Late Night en wij hebben de Twizy's al na één jaar aangeschaft’, opent Genco het gesprek. ‘Het zijn beiden de uitvoeringen die 80 kilometer per uur kunnen rijden. Helaas konden wij dit in een later stadium niet terugzetten naar een uitvoering van 45 kilometer per uur. De auto’s die wij gekocht hebben, mogen namelijk niet op de stoep staan terwijl we ze gekocht hadden met het idee dat dit wel kon. Voertuigen die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kennen, mogen dit wel. Dat zou het opladen vanuit de winkel ook gemakkelijker maken. Gelukkig mogen elektrische voertuigen, anders dan voertuigen met een verbrandingsmotor wel binnen staan. We hebben de entree daarom zo gemaakt dat de auto’s in de winkel kunnen opladen.’

Genco en zijn medewerkers bezorgen veel goederen in Amsterdam en Osdorp, allen vanuit de winkel in Amsterdam-Oost en tot half 3 ’s nachts. Klanten vinden het erg leuk dat wij elektrisch rijden en de voertuigen zijn een opvallende verschijning. Onlangs gaf iemand extra fooi vanwege de Twizy. Bij een bestelling op de Albert Cuypstraat kwamen mensen midden in de nacht naar beneden gelopen om de auto te bezichtigen, dat maakt het wel bijzonder.’

Overigens is Genco van mening dat het rijden met een Twizy goedkoper is dan met benzine. ‘Ik weet niet hoeveel het stroomverbruik precies kost, maar dat was ook geen onderdeel van onze overweging. We wilden echt iets nieuws om mee rond te rijden in Amsterdam. Binnenkort gaan we ook nog reclame op de auto’s plakken. Het grootste voordeel is dat de Twizy heel stil is. Wel rijdt hij minder soepel omdat hij zo klein is. Het grootste nadeel is de beperkte actieradius. We merken wel dat de actieradius sterk afhankelijk is van het rijgedrag.’

Wat dat betreft is Genco wel teleurgesteld in de gemeente Amsterdam. Het aanleggen van een laadpunt is voor kleine ondernemers volgens hem zeer lastig gebleken. ‘Als we de ruimte in de winkel niet hadden gehad, konden onze auto’s nergens in de nabijheid van de winkel opladen. Voor de deur mag niet en met oplaadpunten past de oplader niet. Meer parkeervergunningen krijgen we ook niet als kleine ondernemer. Dan vindt de gemeente dat we teveel auto’s hebben. In die zin was, zoals ik eerder al zei, het 45 kilometer-model dat op de stoep mag staan handiger geweest.’

Toch is de toekomst voor elektrisch rijden volgens Genco rooskleurig: ‘Ik rijd privé zelfs al een elektrische scooter. Ik verwacht dat wij en vele anderen in de toekomst alleen maar meer elektrisch gaan rijden.’

‹ Naar overzicht

Zomerreces Nederland Elektrisch: de 10 meest gelezen berichten van 2020

In de komende weken – tot en met 7 augustus 2020 – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces. Wilt u toch nog genieten van het nieuws? Lees dan hieronder...
Nieuws|Laatste update:

PostNL vervangt alle benzinescooters door elektrische scooters

PostNL is gestart met de vervanging van alle 1.000 benzinescooters door zo’n 600 elektrische driewielscooters. Deze duurzame 3W e-scooters dragen direct bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van PostNL. Uiteindelijk bespaart PostNL hiermee...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Orange charging plaatst laadpalen op 21 vakantieparken Center Parcs

Orange Charging en Center Parcs hebben een overeenkomst gesloten voor de plaatsing van laadvoorzieningen op 21 locaties van Center Parcs en Sun Parcs in België, Nederland en Duitsland. Ecotap De 21 locaties worden momenteel uitgerust met...
Foto's|Laatste update:

Nederlandse bedrijven investeren afgelopen jaar 1,6 miljard euro in elektrische auto's

In 2019 heeft het Nederlandse bedrijfsleven voor 3,7 miljard euro aan milieuvriendelijke investeringen gemeld via de regelingen Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Het aantal meldingen ten...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 6 juli – zondag 19 juli 2020

Start-up ‘Laadje’ laadt elektrische auto’s voor negatieve prijs Volgens de Amsterdamse makers van Laadje, de slim laden-app voor elektrische auto’s die onlangs live ging, is geld toe voor een volle accu geen toekomstmuziek...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update: