Foto van de week | Nederlandse start-up ontwikkelt retrofit-oplossingen voor elektrische luchtvaart
De Nederlandse start-up Clearwings maakt bestaande vliegtuigen elektrisch. Het bedrijf gevestigd op Kempen Airport werkt aan een systeem dat in 2028 de standaard kan worden.
Eerste retrofitkit
Op Kempen Airport test het bedrijf nu een volledig elektrische Cessna 150. De eerste retrofitkit is samen met studenten van de Technische Universiteit Eindhoven ontwikkeld.
Clearwings heeft subsidies ontvangen voor de ontwikkeling van grotere vliegtuigen met maximaal 9 zitplaatsen. Ook zijn er subsidies voor circulaire batterijen, die na gebruik opnieuw kunnen worden ingezet. Het bedrijf heeft samenwerkingen met onder andere Kempen Airport, dat 7 vliegtuigen wil ombouwen, en Evia Aero dat een toekomstige elektrische luchtvaartmaatschappij is.
Gewichtsbalans
Bij het ombouwen van vliegtuigen zorgt Clearwings voor een goede gewichtsbalans. Oude brandstoftanks en motoren maken plaats voor batterijen en een elektrische aandrijving met hetzelfde gewicht. Extra batterijen kunnen eventueel passagiersstoelen vervangen, zonder dat dit de gewichtsverdeling beïnvloedt.
Clearwings richt zich op vliegtuigen met maximaal 19 zitplaatsen en korte vluchten tot 500 kilometer wat aansluit bij de vraag naar emissievrije regionale luchtvaart. Het bedrijf biedt retrofitkits aan via een ‘as-a-service’-model, waardoor klanten makkelijker kunnen overstappen zonder grote investeringen.