
België bereikt mijlpaal van 100.000 publieke laadpunten
België heeft deze zomer de symbolische grens van 100.000 publieke laadpunten bereikt en verstevigt daarmee zijn positie als een van de Europese koplopers. Het land mikt op een verdubbeling binnen 5 jaar tot ongeveer 220.000 laadpunten, terwijl het al op de derde plaats staat qua laadinfrastructuur.
Europese positie
Naast de 100.000 publieke laadpunten telt België momenteel meer dan 380.000 volledig elektrische personenauto’s. De vooruitgang van de laatste jaren is mede te danken aan Europese regelgeving zoals de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) en de Energy Performance of Buildings Directive (EPBD). Deze regels stellen minimumeisen voor de uitrol van laadpunten en verbeteren de gebruiksvriendelijkheid.
Philippe Vangeel, directeur van koepelorganisatie EV Belgium, benadrukt dat er nog een lange weg te gaan is: ‘Het bereiken van de kaap van 100.000 publieke laadpunten is geen eindpunt, maar het bewijs dat samenwerking loont. Net zoals de smartphone destijds, is dit het kantelpunt waarop de elektrische auto écht mainstream wordt.’
Ondanks de vooruitgang blijft de weg naar 2030 een uitdaging. Volgens ramingen van EV Belgium moet het aantal openbare laadpunten binnen 5 jaar verdubbelen. Dit vergt niet alleen aanzienlijke investeringen, maar ook nauwe samenwerking tussen verschillende actoren in de sector.
Slim laden
Energievraagstukken kunnen worden aangepakt door de versnelde uitrol van slim en bidirectioneel laden. Bij bidirectioneel laden kan de auto energie zowel opnemen als teruggeven aan het elektriciteitsnet. Daarnaast blijven toegankelijkheid en betaalbaarheid cruciale factoren, vooral voor andere segmenten dan personenwagens. België loopt nog achter op de buurlanden wat betreft de elektrificatie van lichte bestelwagens, vrachtwagens en het private wagenpark.
Professor Joeri Van Mierlo, diensthoofd van onderzoekscentrum MOBI aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), pleit voor een gerichte beleidsaanpak: ‘België heeft de infrastructuur, nu is het tijd voor bijkomend beleid. Door accijnzen op fossiele brandstoffen licht te verhogen, creëren we de ruimte om elektriciteit fiscaal te ontlasten. Dat is geen belastingverhoging, dat is een verschuiving naar eerlijker en toekomstgericht beleid.’
‘De toekomst van elektrische mobiliteit in België is helder,’ concludeert Vangeel. ‘De stap naar 100.000 laadpunten is het ultieme bewijs dat het haalbaar is. De uitdaging richting 2030 is ambitieus, maar met dezelfde drive en samenwerking zullen we ook daarin slagen.’