English

Foto van de week | Bouwer kan vraag naar elektrische fiets met uiterlijk ‘Harley Davidson’ bike niet aan

Foto's|Laatste update:

De elektrische E-Cruizer, geïnspireerd op een Harley Davidson uit 1912, wordt zo populair dat de Nederlandse bouwer B4 Bikes de vraag naar de elektrische fiets nauwelijks aankan. Het bedrijf meldt uit heel de wereld aanvragen te ontvangen voor de op maat gemaakte, retro e-bike, waardoor de wachttijd voor klanten is opgelopen tot drie maanden.

B4 Bikes is inmiddels een crowdfundingactie gestart om de productie van de E-Cruizer te kunnen uitbreiden. De e-bike werd in 2012 ontworpen als kunstproject door kunstenaar Janpeter Eilander. Zijn eerste prototype baseerde hij op een origineel Harley Davidson-model uit 1912. De fiets werd verder doorontwikkeld met behulp van gepatenteerde ruimtevaarttechnologie van ESA BIC in Noordwijk. Hierdoor heeft de E-Cruizer bijvoorbeeld een actieradius van 200 kilometer, ruim twee keer zoveel als andere e-bikes. Eind 2014 werd de elektrische fiets gelanceerd.

De E-Cruizer wordt handgemaakt in de werkplaats in Baambrugge en op bestelling, één-op-één aan klanten geleverd. Omdat elke klant zijn specifieke wensen qua kleur en materiaal heeft, maakt B4 Bikes ze niet op voorraad. Behoudens twee dealers in Londen en Dubai worden de fietsen ook niet via winkels verkocht. Daardoor is de wachttijd voor internationale bestellingen opgelopen tot drie maanden. Ook het prijskaartje voor het transport is stevig, omdat elke fiets in een grote doos wordt geleverd. Door de lange wachttijd, de hoge vervoerskosten en het ontbreken van servicepunten voor reparatie loopt het bedrijf nu veel verkopen mis.

Daarom wil B4 Bikes de productie versnellen, de transportkosten verlagen, de levertijd verkorten en gaan samenwerken met lokale verkoop- en servicepunten. Het wil de meest bestelde modellen Indian Red en Black op voorraad maken, grotere aantallen half geassembleerde E-Cruizers per container verschepen naar de VS, Azië, Latijns-Amerika en Europa, daar laten afbouwen en via lokale dealers verkopen. Om dit te kunnen doen heeft het bedrijf een investering van 100.000 euro nodig. Daarom is B4 Bikes een crowdfundingactie gestart op Symbid.

‹ Naar overzicht

250 elektrische auto’s voor ENGIE

110 van de 250 nieuwe elektrische auto’s die ENGIE heeft aangeschaft, zijn officieel overgedragen aan de berijders. ENGIE heeft de ambitie een groenere mobiliteit te realiseren: in 2021 is 40 procent van het wagenpark vol-elektrisch. ENGIE...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Rotterdam opent laadplein voor elektrische auto’s

In Rotterdam is aan de Veerhaven het eerste laadplein van de havenstad voor elektrische auto’s geopend. Samen met ENGIE realiseerde de gemeente dit openbare en slimme laadplein. Het biedt ruimte voor 10 auto’s.  Op het plein, dat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Laadpaalkleven kan worden bestreden met stimuleringstarief

Laadpaalkleven is een steeds groter wordend probleem. Het probleem van elektrische rijders die onnodig lang een laadpaal bezet houden kan effectief worden bestreden door prijsprikkels in de vorm van een stimuleringstarief. Dit blijkt uit onderzoek van...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Oproep: deelname gevraagd van elektrische rijders aan enquête Wereldbank

In december 2018 vindt in Polen de klimaattop “COP24" van de Verenigde Naties plaats. Voor deze klimaattop doet EVConsult, in opdracht van de Wereldbank, een wereldwijd onderzoek naar de status van elektrische mobiliteit. Onderdeel van...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Schiphol wordt electric city

Schiphol verandert meer en meer in een electric city. Word men vanaf de gate met de bus naar het vliegtuig gereden? Dan is dat vaak elektrisch. Pakt men na de vlucht een taxi? Dan kan dat elektrisch. Reist men liever met de bus van of naar Schiphol?...
Video's|Laatste update: