Het nieuws in 1 minuut | maandag 26 augustus - zondag 5 september 2021
Wereldpremière van de Mercedes-Benz eActros
Mercedes-Benz Trucks vierde onlangs de wereldpremière van zijn batterij-elektrische eActros voor het distributietransport. Met zijn eerste in serie geproduceerde elektrische truck luidt Mercedes-Benz Trucks een nieuw tijdperk in. Het technologische hart van de eActros wordt gevormd door de aandrijflijn met 2 geïntegreerde elektromotoren en een tweetraps transmissie. De beide motoren garanderen volgens het bedrijf een indrukwekkend rijcomfort en een hoge rijdynamiek; tegelijkertijd maakt de stille en emissievrije elektrische aandrijving ook nachtleveringen en toegang tot stadscentra waar een dieselverbod geldt mogelijk. Afhankelijk van de uitvoering, haalt de eActros zijn energie uit 3 of 4 accupakketten van circa 105 kilowattuur. De maximale capaciteit van circa 420 kilowattuur maakt een actieradius tot 400 kilometer mogelijk. De eActros heeft een maximaal laadvermogen van 160 kilowatt: de 3 accupakketten hebben bij een conventionele DC-snellader met 400 ampère laadstroom iets meer dan een uur nodig om van 20 tot 80 procent te worden geladen.
Fastned opent eerste 2 snellaadstations langs Vlaamse snelwegen
Fastned heeft zijn eerste 2 snellaadstations langs de snelweg in Vlaanderen geopend. Deze stations zijn onderdeel van een samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer om 13 snelwegparkings in Vlaanderen van snellaadstations te voorzien. Deze eerste 2 snellaadstations zijn gelegen aan weerszijden van de E19 op de snelwegparkings Peutie Oost en West tussen Antwerpen en Brussel. Hier kunnen elektrische rijders in een kwartier tot 300 kilometer bereik snelladen met stroom van zon en wind. De stations werden officieel geopend door de Vlaamse minister van Mobiliteit, Lydia Peeters en Michiel Langezaal, chief executive officer Fastned. De nieuwe snellaadstations zijn de eerste 2 van in totaal 13 locaties die Fastned in 2019 vergund kreeg door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Momenteel zijn er meerdere stations uit dit programma in aanbouw.
Slim laadstation voor logistieke bedrijven in Duivendrecht geopend
In Duivendrecht is een slim laadstation in gebruik genomen. Het publiek toegankelijke station is speciaal ontwikkeld en geschikt voor logistieke bedrijven. Een novum in Nederland. Deudekom en andere bedrijven maken meteen gebruik van het nieuwe station, dat een belangrijke stap is in de ontwikkeling van elektrische stadsdistributie. Het slimme laadstation bestaat uit 8 laadpunten, een snellader en een Battery Energy Storage System. Elektrische vracht- en bestelwagens laden er met groene stroom; in de toekomst zelfs met lokaal opgewekte zonne-energie. Wethouder Korrel opende het station samen met directeur Jan van Deudekom en Gerard Slegers, vicevoorzitter van Vervoerregio Amsterdam. Deudekom is een pionier in zero emissie stadslogistiek en de locatie bij de Ring A10 is strategisch. Deudekom laadt er goederen vanuit grote dieselvrachtwagens over in kleinere elektrische bestelwagens. Die leveren de bestellingen af bij de klanten in de stad. Goederen van verschillende leveranciers worden gebundeld en zoveel mogelijk in één keer bezorgd. Dat is wel zo efficiënt, zorgt voor minder verkeer in de stad en levert extra milieuwinst op.
‘Rijden op zonnestroom heilige graal, elektrisch vervoer wordt license to operate’
Het combineren van het snelgroeiende volume aan zonnepanelen en elektrische auto’s versnelt de energietransitie. Roland Steinmetz: ‘Vooral laden op zonnestroom op het werk biedt nu al enorme kansen, ook commercieel. ‘Na 10 jaar EVConsult gebeurt eindelijk wat we hebben voorzien’, stelt Steinmetz, directeur van EVConsult: ‘De revolutie van elektrisch vervoer is begonnen. Dat merken we dagelijks tijdens onze adviestrajecten aan publieke organisaties, bedrijven, spelers in de mobiliteitssector en energiemarkt. Vroeger hadden we het over enkele laadpalen, nu is het niet vreemd als het over 10.000 stuks of meer gaat. Je ziet het ook op andere vlakken, bijvoorbeeld aan de 25 zero- emissiezones die momenteel in diverse binnesteden in voorbereiding zijn. Elektrisch vervoer wordt een license to operate. Als je het niet doet, dan val je uit de markt.’ Lees het volledige interview hier op de website van Solar Magazine...