©Bombo

Nieuws in 1 minuut | Collé elektrificeert, nieuwe laadpaal MKB Brandstof en e-bike van Nederlandse start-up

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Start-up Bombo Bikes heeft een nieuw soort elektrische stadsfiets ontwikkeld; de Bombo Primo. Een cross-over tussen de klassieke Italiaanse scooters en een moderne fiets. Vorig jaar zijn er meer nieuwe elektrische fietsen verkocht dan ‘gewone’ fietsen. In totaal bijna een half miljoen stuks. Toch verwacht oprichter en directeur Thierry Crolla (25) met de Bombo Primo nóg meer mensen op een elektrische fiets te krijgen. De start-up wil laten zien dat er meer mogelijk is met een elektrische fiets dan wat in de huidige markt te zien is. Bombo Bikes heeft inspiratie opgedaan uit een van de meest populaire tweewielers voor stedelijk gebruik. Crolla: ‘Door alles wat een scooter zo fijn maakt te combineren met het gebruiksgemak van een e-bike denken wij de ultieme elektrische stadsfiets ontwikkeld te hebben.’ Het in de Achterhoek gevestigde bedrijf is een crowdfundingcampagne gestart om hun fiets op de Nederlandse markt te kunnen brengen. ‘We hebben de fiets op een klein aantal standaard- componenten na compleet zelf ontwikkeld. Om de volgende stap te zetten, bieden wij de mogelijkheid om de Bombo Primo te pre-orderen. Hiermee willen wij de markt valideren’, vertelt Crolla. ‘De afgelopen 2 jaar zijn er veel leveringsproblemen geweest in de fietswereld. Om constante kwaliteit en leverbaarheid toch te kunnen waarborgen, laat Bombo Bikes zoveel mogelijk in Nederland produceren. Wanneer dat niet mogelijk is, kijken we eerst naar Europese landen voor alternatieven.’

Europese financiering Collé voor verdere elektrificatie machinepark voor verhuur
Met een lening van 50 miljoen euro van de Europese Investeringsbank zet Collé zich in voor duurzaamheid. Collé zal de financiering gebruiken voor verdere uitbreiding en elektrificatie van zijn machinepark voor verhuur aan de bouwsector. De EIB-investering wordt gedekt door het Europees Fonds voor strategische investeringen (EFSI), de belangrijkste pijler van het Investeringsplan voor Europa. Collé Rental & Sales en de Europese Investeringsbank hebben een kredietovereenkomst van 50 miljoen euro ondertekend. Het in Sittard gevestigde bedrijf gaat de financiering gebruiken voor de verdere elektrificatie van zijn huurvloot met machines voor de bouwsector en industrie. De EIB-investering wordt gegarandeerd via het Europees Fonds voor strategische investeringen (EFSI), de centrale pijler van het Investeringsplan voor Europa. Collé is gespecialiseerd in hoogwerkers, grondverzetmaterieel en machines voor material handling.

MKB Brandstof presenteert nieuwe laadpaal
Autopas-aanbieder MKB Brandstof heeft een nieuwe laadpaal toegevoegd aan zijn assortiment. Dit instapmodel bevat enkel de noodzakelijke onderdelen en is daardoor lager geprijsd dan de meer geavanceerde variant. Hiermee hoopt het Rotterdamse bedrijf de overstap naar elektrisch rijden toegankelijker te maken voor de gemiddelde ondernemende Nederlander. MKB Brandstof levert premium laadpalen van het Nederlandse merk Alfen. De nieuwe laadpaal – de enkele laadpaal basis – heeft alleen de noodzakelijke onderdelen. Zo heeft de laadpaal geen display maar een led-statusindicator, en laadt deze tot maximaal 11 kilowatt. Voor de meeste auto’s is dit voldoende. Ook maakt de laadpaal online verbinding via een netwerkkabel in plaats van een simkaart. Ondernemers kunnen nog steeds de laadpaal aan de muur bevestigen of op een montagepaal, en in een kleur naar keuze.

Scania certificeert werkplaatsen voor elektrische voertuigen
Scania heeft in de Benelux reeds 11 werkplaatsen die gecertificeerd zijn als EV-Specialist.  Scania is bezig om zijn dealernetwerk in Benelux voor te bereiden op het onderhouden en repareren van geëlektrificeerde trucks en bussen om zo de klanten nog beter van dienst te kunnen zijn.  Nico Van hauwermeiren, Director Services Benelux: ‘Veiligheid voor de medewerkers is hierbij het primaire uitgangspunt. Werken aan de elektrische aandrijving en de batterijen is immers alleen toegestaan wanneer men daarvoor de juiste opleiding heeft gevolgd en het vereiste certificaat heeft ontvangen.’ Het leveringsprogramma van Scania omvat zowel batterij-elektrische voertuigen (bev) als hybride (hev) en plug-in hybride voertuigen (phev). Al deze voertuigen hebben een (deels) geëlektrificeerde aandrijflijn waarvoor speciale richtlijnen gelden voor de werkplaatsen. Scania verwacht dat tegen 2030 circa 50 procent van de geleverde voertuigen geëlektrificeerd zullen zijn. Dit betekent dat in de komende jaren ook de ondersteuning door de serviceorganisatie sterk opgeschaald zal worden.

De 11 werkplaatsen in de Benelux die gecertificeerd zijn als EV-Specialist zijn de volgende vestigingen: in Nederland: Amsterdam, Veghel, Utrecht, Oosterhout, Groningen, Waddinxveen, Arnhem en de Central Delivery Workshop in Zwolle. In België gaat het over de vestigingen Neder-Over-Heembeek, Wijnegem en Drongen. Doelstelling is om tegen begin 2023 nog 7 andere werkplaatsen te certificeren tot EV-Specialist. Daarnaast zijn de volgende Scania werkplaatsen EV-Basic gecertificeerd: Torhout, Nijkerk, Tilburg en Eindhoven. Tegen het eind van het jaar zal dat voor alle werkplaatsen in Benelux het geval zijn. Vanaf begin 2023 start vervolgens het proces voor de werkplaatsen die in aanmerking komen voor de hoogste certificatiegraad: EV-Battery.

‹ Naar overzicht