Ondernemers krijgen komend jaar 5.000 euro subsidie bij aanschaf elektrische bestelauto
Ondernemers kunnen vanaf komend voorjaar tot 5000 euro subsidie aanvragen voor de aanschaf of lease van een uitstootvrije bestelbus. De subsidie bedraagt 10 procent van de netto catalogusprijs tot een maximum van 5.000 euro per bedrijfsauto. Het maximale aantal subsidieaanvragen per bedrijf bedraagt 300 elektrische bestelauto’s per jaar. Ieder voertuig moet een minimale actieradius van 100 kilometer hebben. Het subsidieplafond voor 2021 is 22 miljoen euro. In combinatie met de subsidie kunnen ondernemers fiscale instrumenten inzetten die een korting opleveren bij de aanschaf van een schone bus aantrekkelijk maken, zoals de milieu-investeringsaftrek. Bij doorverkoop binnen 3 jaar moet verkregen subsidie deels terug worden betaald. Voor de subsidieregeling is vandaag de internetconsultatie gestart.
Tot 4.250 kilogram
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 zo’n 30 Nederlandse steden een zero emissiezone invoeren voor stadslogistiek. Daarbij is ook afgesproken dat er ondersteuning komt voor ondernemers die in zo’n zone moeten zijn.
De nieuwe regeling richt zich op emissieloze bedrijfsauto’s in de klasse N1 en deels N2 (tot 4.250 kilogram). Voor zwaardere bedrijfsauto’s (N2-klasse vanaf 4.250 kilogram en N3- klasse) wordt een aparte stimuleringsregeling voorbereid zoals reeds aangekondigd in het Klimaatakkoord. Zoals afgesproken in datzelfde akkoord loopt de nieuwe regeling tot en met 2025. Er is in totaal 185 miljoen euro beschikbaar voor het stimuleren van schone bestelbussen. De komende jaren loopt het subsidiebedrag terug omdat er steeds meer en goedkopere elektrische bestelbussen op de markt komen.
Steuntje in de rug
'Met dit steuntje in de rug bij de aanschaf van een schone bestelbus slaan we twee vliegen in een klap', stelt verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. 'Goed voor de schone lucht in onze steden, en het ondersteunt ondernemers de komende jaren bij de overstap naar een elektrische bestelbus. Zo’n bus is duurder in de aanschaf, maar goedkoper in het onderhoud en gebruik.'
Het kabinet zet meer stappen om de logistiek schoner te maken. Ook de overstap op een schone vrachtwagen wordt volgend jaar aantrekkelijker. Daarnaast werken overheden samen met de netbeheerders hard aan een landelijk dekkend en betrouwbaar netwerk van laadpalen. Want de bouwvakker die zijn bestelbus mee naar huis neemt moet die ’s nachts bij zijn huis op kunnen laden. Verspreid over Nederland starten begin 2021 meerdere proeven met publieke laadpleinen voor vrachtwagens en bestelbusjes.