English

Ondernemersvoordelen

Ondernemers kennen in Nederland diverse ondernemersvoordelen als zij elektrisch gaan rijden. Op de pagina subsidies en regelingen vindt men een aantal regelingen en subsidies van verschillende overheidsinstellingen zoals provincies en gemeenten. Op deze pagina worden de belangrijkste fiscale regelingen van de Rijksoverheid voor het kalenderjaar 2020 behandeld, een overzicht van lokale subsidies vindt men op de pagina ‘Subsidies en regelingen’.

Belastingvoordelen
Voor bedrijven gelden fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijk maken. Logischerwijs is er allereerst de 21 procent btw die men als ondernemer niet hoeft te betalen. De BTW-privé-correctie van 2,7 procent is wel van toepassing. Verder leveren de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) een fiscaal voordeel op voor investeringen in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen die op de Energielijst en Milieulijst 2020 staan.

MIA en Vamil
Bedrijven kunnen via de MIA voordelig investeren in elektrische voertuigen of een laadpunt. Met de MIA kunnen ondernemers profiteren van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag. Dat komt bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek. De Vamil biedt de mogelijkheid om 75 procent van de investeringskosten op een laadpunt (let op: niet op een elektrisch voertuig) door de ondernemer te bepalen tijdstip af te schrijven. Voor ondernemers is het belangrijk om op tijd te zijn met het aanvragen van MIA\Vamil, binnen 3 maanden na aanschaf van het laadpunt.

Elektrische auto’s (red. noot plug-in hybride elektrische auto's komen per 1 januari 2019 niet meer in aanmerking voor MIA) komen als volgt in aanmerking voor MIA:

  • G 3101 Lichte batterij-elektrische bestelauto
  • G 3102 Lichte waterstof-elektrische bestelauto
  • G 3103 Zware batterij-elektrische bestelauto
  • G 3104 Zware waterstof-elektrische bestelauto
  • D 3105 Elektrisch aangedreven taxi
  • G 3106 Elektrisch aangedreven taxi met 9 zitplaatsen of voor rolstoelvervoer
  • G 3107 Zware batterij-elektrische of waterstof-elektrische bestelauto
  • F 3108 Elektrische bus
  • F 3109 Waterstof-elektrische personenauto
  • E 3110 Elektrisch aangedreven voertuig
  • G 3111 Elektrisch aangedreven voertuig met zonnepanelen
  • F 3112 Waterstof-elektrische taxi met 9 zitplaatsen of voor rolstoelvervoer
  • A 3113 Plug-in-hybride bestelauto, bakwagenchassis, trekker of bus
  • F 3116 Batterij-elektrische of waterstof-elektrische vrachtwagen
  • A 3120 Loodvrij accupakket voor elektrische vervoermiddelen of mobiele werktuigen

Noot: Elektrische auto's komt voor maximaal een bepaald bedrag in aanmerking voor MIA en/of Vamil, de exacte details vindt men hier

De laadpaal kan apart worden gemeld onder code G 3720. Eventuele subsidie voor de auto (en laadpaal) moet men van het te melden investeringsbedrag aftrekken. De investeringskosten in gebruikte auto's komen niet in de aanmerking voor MIA en Vamil.

BPM en MRB
Tenslotte zijn volledig elektrische voertuigen vrijgesteld van belasting op aanschaf tot en met 2024 (red. de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, BPM) en de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Meer informatie over deze vrijstelling voor volledig elektrische voertuigen en plug-in hybrides is te vinden op de specifieke pagina's over BPM en MRB.

Video van de week | Kun je ver genoeg rijden met een elektrische auto?

In de serie #ikhebnogeenvraag legt Nederland Elektrisch de meest voorkomende vragen over elektrisch rijden voor aan experts en ervaringsdeskundigen. Deze aflevering gaat over AFSTAND. Kun je ver genoeg rijden met een elektrische auto? Jelle...
Video's|Laatste update:

Primeur Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum met eerste elektrisch aangedreven vliegtuig

Het Koninklijke Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum heeft een primeur: het eerste elektrisch aangedreven vliegtuig met een Nederlandse registratie. Met de doop van de Pipistrel staat het sein op groen om onderzoek naar elektrisch vliegen in...
Nieuws|Laatste update:

CE Delft: elektrische auto’s net zo veilig als auto’s op brandstof

Elektrische auto’s zijn net zo veilig als auto's op brandstof. Dat concludeert CE Delft in een onderzoek dat de organisatie heeft uitgevoerd in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland namens de Nationale Agenda...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Trendrapport Nederlandse automarkt toont opmars elektrische auto

Een nieuw onderzoeksrapport opgesteld door Revnext en de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) laat de opkomst van de elektrische auto zien en ook dat de Nederlandse automarkt groeit. De uitkomsten van het onderzoek dat is opgesteld in...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | Tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto

De tweedehands markt voor elektrische auto’s begint te groeien. Met name modellen die vanaf 2010 op de markt verschenen, komen nu als gebruikte auto (occasion) beschikbaar. Ondanks dat de ontwikkeling van elektrische auto's in de afgelopen...
Video's|Laatste update: