English

BPM

De BPM is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Koopt men in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeert men een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt men onder meer BPM.

Sinds 1 januari 2013 berekent het Rijk de BPM voor personenauto's volledig op basis van de CO2-uitstoot. Binnen bepaalde bandbreedtes, de zogenaamde schijven, wordt voor elke gram CO2-uitstoot een tarief in rekening gebracht, waarbij voor elke opvolgende schijf een hoger tarief geldt.

Volledig elektrische auto's geen BPM tot en met 2024
Men betaalt echter geen BPM als men een nieuwe volledig elektrische auto in Nederland koopt of naar Nederland importeert. Volledig elektrische auto’s zijn namelijk tot en met 2024 (red. tot 2025) vrijgesteld van BPM. Koopt men in 2025 een nieuwe elektrische auto? Dan betaalt men hiervoor eenmalig een bedrag van 360 euro per auto aan BPM. Dit bedrag stijgt na 2025 elk jaar mee met de inflatie.

Plug-in hybrides in 2020
Semi-elektrische auto's, oftewel plug-in hybrides (PHEV's), hebben een eigen bpm-tarief. Met de volgende tabel kan men de bpm bepalen die voor PHEV betaald moet worden. Sinds 1 juli 2020 worden de BPM-tarieven voor auto’s gebaseerd op de CO2-testmethode Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). 

CO2-uitstoot
vanaf
CO2-uitstoot
tot
Bereken de belasting
voor een personenauto als volgt:
- trek van de CO2-uitstoot van de auto de waarde uit
kolom I af
- vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit kolom IV
- tel hier het bedrag uit kolom III bij op
I II III IV
0 gram/km 90 € 366 € 1
90 gram/km 116 € 456 € 57
116 gram/km 162 € 1.938 € 124
162 gram/km 180 € 7.642 € 204
180 gram/km - € 11.314 € 408

De dieseltoeslag voor personenauto’s en PHEV personenauto's met een dieselmotor is 78,82 euro per gram CO2‑uitstoot boven de 80 gram CO2‑uitstoot per kilometer.

23 woningcorporaties presenteren mogelijkheden van laadpunten elektrische auto's voor huurders

23 woningcorporaties hebben samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de mogelijkheden onderzocht voor laadpunten bij huurwoningen. Het publiek beschikbare rapport bevat aanbevelingen voor beleid en uitvoering van projecten,...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Prinsjesdag: bijtelling voor elektrische auto met zonnepanelen in 2021 gunstiger

Het kabinet heeft op Prinsjesdag bekendgemaakt een  elektrische auto met zonnepanelen in 2021 te gaan bevoordelen. Dat staat in het Belastingplan 2021. Voor elektrische auto’s met zonnepanelen geldt vanaf 2021 volgens de afspraken...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 24 augustus – zondag 6 september 2020

CamperfiXX introduceert elektrische camper Het Nederlandse camperombouwbedrijf CamperfiXX komt met de e-Fixxter op de markt. Deze compacte camper, verkrijgbaar als 4- en als 5-persoons camper, is de ultieme combinatie van camper, vrijetijdsauto en...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | DE NOOD en Ecotap maken van klassieke lantaarnpaal een laadpaal

Het Middelburgse DE NOOD en het Boxtelse Ecotap hebben een klassieke lantaarnpaal gelanceerd die is voorzien van geïntegreerde laadtechniek voor elektrische auto’s: De Klassieke Laadmast (KLM). Dit als alternatief voor de...
Foto's|Laatste update:

Vattenfall plaatst 8.000 extra laadpunten in Noord-Brabant en Limburg

Noord-Brabant en Limburg gunnen de aanbesteding voor een nieuw laadnetwerk in hun provincies aan Vattenfall. Daarmee worden in de komende 4 jaar tot 8.000 extra laadpunten gerealiseerd. Laadpaalkleven tegengaan Uitbreiding van het netwerk voor...
Nieuws|Laatste update: