English

BPM

De BPM is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Koopt men in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeert men een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt men onder meer BPM.

Sinds 1 januari 2013 berekent het Rijk de BPM voor personenauto's volledig op basis van de CO2-uitstoot. Binnen bepaalde bandbreedtes, de zogenaamde schijven, wordt voor elke gram CO2-uitstoot een tarief in rekening gebracht, waarbij voor elke opvolgende schijf een hoger tarief geldt.

Volledig elektrische auto's in 2018
Men betaalt echter geen BPM als men een nieuwe volledig elektrische auto in Nederland koopt of naar Nederland importeert. Volledig elektrische auto’s zijn namelijk tot en met 2020 vrijgesteld van BPM. Dit omdat Rijksoverheid elektrisch rijden stimuleert daar het schoner en zuiniger is dan rijden op benzine of diesel.

Plug-in hybrides in 2018
Semi-elektrische auto's, oftewel plug-in hybrides (PHEV's), hebben  een eigen bpm-tarief. Met de volgende tabel kan men de bpm bepalen die voor PHEV betaald moet worden.
 

CO2-uitstoot
meer dan
CO2-uitstoot
niet meer dan
Bereken de belasting
voor een personenauto als volgt:
- trek van de CO2-uitstoot
van de auto de waarde uit
kolom I af
- vermenigvuldig de uitkomst
met het bedrag uit
kolom IV
- tel hier het bedrag uit
kolom III bij op
I II III IV
0 gram/km 30 € 0 € 19
30 gram/km 50 € 570 € 87
50 gram/km - € 2.310 € 289

Als de verbrandingsmotor in een PHEV een dieselmotor is, is de dieseltoeslag van toepassing. Als de CO2-uitstoot van een personenauto met een dieselmotor meer dan 63 gram per kilometer is, betaalt men een dieseltoeslag van € 87,38 per gram CO2-uitstoot boven de 63 gram per kilometer.

250 elektrische auto’s voor ENGIE

110 van de 250 nieuwe elektrische auto’s die ENGIE heeft aangeschaft, zijn officieel overgedragen aan de berijders. ENGIE heeft de ambitie een groenere mobiliteit te realiseren: in 2021 is 40 procent van het wagenpark vol-elektrisch. ENGIE...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Rotterdam opent laadplein voor elektrische auto’s

In Rotterdam is aan de Veerhaven het eerste laadplein van de havenstad voor elektrische auto’s geopend. Samen met ENGIE realiseerde de gemeente dit openbare en slimme laadplein. Het biedt ruimte voor 10 auto’s.  Op het plein, dat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Laadpaalkleven kan worden bestreden met stimuleringstarief

Laadpaalkleven is een steeds groter wordend probleem. Het probleem van elektrische rijders die onnodig lang een laadpaal bezet houden kan effectief worden bestreden door prijsprikkels in de vorm van een stimuleringstarief. Dit blijkt uit onderzoek van...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Oproep: deelname gevraagd van elektrische rijders aan enquête Wereldbank

In december 2018 vindt in Polen de klimaattop “COP24" van de Verenigde Naties plaats. Voor deze klimaattop doet EVConsult, in opdracht van de Wereldbank, een wereldwijd onderzoek naar de status van elektrische mobiliteit. Onderdeel van...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Schiphol wordt electric city

Schiphol verandert meer en meer in een electric city. Word men vanaf de gate met de bus naar het vliegtuig gereden? Dan is dat vaak elektrisch. Pakt men na de vlucht een taxi? Dan kan dat elektrisch. Reist men liever met de bus van of naar Schiphol?...
Video's|Laatste update: