English

BPM

De BPM is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Koopt men in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeert men een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt men onder meer BPM.

Sinds 1 januari 2013 berekent het Rijk de BPM voor personenauto's volledig op basis van de CO2-uitstoot. Binnen bepaalde bandbreedtes, de zogenaamde schijven, wordt voor elke gram CO2-uitstoot een tarief in rekening gebracht, waarbij voor elke opvolgende schijf een hoger tarief geldt.

Volledig elektrische auto's geen BPM tot en met 2024
Men betaalt echter geen BPM als men een nieuwe volledig elektrische auto in Nederland koopt of naar Nederland importeert. Volledig elektrische auto’s zijn namelijk tot en met 2024 (red. tot 2025) vrijgesteld van BPM. Koopt men in 2025 een nieuwe elektrische auto? Dan betaalt men hiervoor eenmalig een bedrag van 360 euro per auto aan BPM. Dit bedrag stijgt na 2025 elk jaar mee met de inflatie.

Plug-in hybrides in 2020
Semi-elektrische auto's, oftewel plug-in hybrides (PHEV's), hebben een eigen bpm-tarief. Met de volgende tabel kan men de bpm bepalen die voor PHEV betaald moet worden. Sinds 1 juli 2020 worden de BPM-tarieven voor auto’s gebaseerd op de CO2-testmethode Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). 

CO2-uitstoot
vanaf
CO2-uitstoot
tot
Bereken de belasting
voor een personenauto als volgt:
- trek van de CO2-uitstoot van de auto de waarde uit
kolom I af
- vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit kolom IV
- tel hier het bedrag uit kolom III bij op
I II III IV
0 gram/km 90 € 366 € 1
90 gram/km 116 € 456 € 57
116 gram/km 162 € 1.938 € 124
162 gram/km 180 € 7.642 € 204
180 gram/km - € 11.314 € 408

De dieseltoeslag voor personenauto’s en PHEV personenauto's met een dieselmotor is 78,82 euro per gram CO2‑uitstoot boven de 80 gram CO2‑uitstoot per kilometer.

Elektrisch Rijden Monitor 2020: consument kiest steeds vaker voor elektrische auto

In 2020 is de elektrische auto eindelijk binnen bereik gekomen van de consument. Mede dankzij de aanschafsubsidie maakte een aanzienlijke groep particulieren het afgelopen jaar de overstap naar elektrisch rijden. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden...
Nieuws|Laatste update:

Ondernemers krijgen komend jaar 5.000 euro subsidie bij aanschaf elektrische bestelauto

Ondernemers kunnen vanaf komend voorjaar tot 5000 euro subsidie aanvragen voor de aanschaf of lease van een uitstootvrije bestelbus. De subsidie bedraagt 10 procent van de netto catalogusprijs tot een maximum van 5.000 euro per bedrijfsauto. Het...
Nieuws|Laatste update:

Het EV Jaarboek 2021: álles over elektrisch rijden

Nederland kent een lange traditie van jaarboeken en heeft nu ook een jaarboek over uitsluitend elektrische auto’s en elektrisch rijden: het EV Jaarboek 2021. Het 180 pagina’s tellende boek praat berijders én geïnteresseerden...
Nieuws|Laatste update:

Column Robin van den Berg (TomTom) | Range anxiety: technologie en infrastructuur kunnen het oplossen...

Nu de belangstelling voor elektrische voertuigen (ev) toeneemt, zijn we geleidelijk op weg naar een schonere en duurzamere toekomst. Maar hoe maken we de adoptie van ev veilig en betrouwbaar voor iedereen? Het milieuvoordeel van ev is duidelijk,...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Kun je ver genoeg rijden met een elektrische auto?

In de serie #ikhebnogeenvraag legt Nederland Elektrisch de meest voorkomende vragen over elektrisch rijden voor aan experts en ervaringsdeskundigen. Deze aflevering gaat over AFSTAND. Kun je ver genoeg rijden met een elektrische auto? Jelle...
Video's|Laatste update: