Publicatie van de maand | Nationale Laaddrukanalyse: groeiend tekort aan publieke laadpalen
Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit het onderzoek ‘De Nationale Laaddrukanalyse’ van Enpuls blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn. Van de 13.208 buurten in Nederland zijn er bijna 5.000 voorzien van publieke laadinfrastructuur. Omdat in die 5.000 buurten ongeveer 70 procent van de Nederlandse bevolking woont, is het de vraag of elektrisch rijders daar terechtkunnen bij een openbare laadpaal. Uit het onderzoek van Enpuls, onderdeel van netbeheerder Enexis, blijkt dat elektrisch rijders in 36 procent van de buurten met openbare laadpalen steeds vaker misgrijpen omdat de laadpalen overbezet zijn.
Scheefgroei
Aanleiding voor het onderzoek is de ontstane scheefgroei tussen het aantal verkochte elektrische voertuigen en het aantal geplaatste publieke laadpalen. De scheefgroei neemt toe omdat de meeste gemeenten pas nieuwe laadpalen plaatsen als individuele autobezitters hierom vragen. En lang niet alle bezitters van een elektrische auto die een publieke laadpaal nodig hebben, doen een aanvraag.
De aanwezigheid van voldoende laadpunten is voor particulieren een van de belangrijkste voorwaarden om elektrisch te gaan rijden. Enpuls wil voorkomen dat de verkoop van elektrische auto’s stagneert. De oplossing ligt volgens Enpuls in een datagedreven aanpak. Op basis van de bezetting van laadpalen in een buurt wordt besloten of het laadnetwerk moet worden uitgebreid. Dit zorgt ervoor dat er tijdig laadpalen worden bijgeplaatst op plaatsen waar dit ook echt nodig is. De datagedreven aanpak sluit goed aan op de bestaande werkwijze, waarin buurtprognoses en plankaarten worden gemaakt bij gemeenten. Gecombineerd is deze aanpak veel efficiënter, en het bespaart de gemeenten veel tijd in vergelijking met het afhandelen van aanvragen van individuele autobezitters. De werkwijze met buurtprognoses is eerder al ontwikkeld door Enpuls en wordt momenteel landelijk grootschalig uitgerold door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, RVO en ElaadNL.
Enpuls verwacht dat in 2025 elke Nederlander elektrisch wil rijden en dat alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Laden is eenvoudig en in Nederland moeten er voldoende laadpalen zijn voor alle elektrische auto’s. Om deze visie waar te maken, zet Enpuls in op de volgende speerpunten: maak elektrisch rijden aantrekkelijk voor de niet-zakelijke rijder, laad elektrische auto’s op met duurzame stroom en breid het aantal laadpunten uit. Het rijden op goedkope, duurzame elektriciteit draagt maximaal bij aan de CO2-reductie.
Titel publicatie: De Nationale Laaddrukanalyse
Organisatie: Enpuls
Publicatiedatum: September 2020