English
©GE/Renault

Het nieuws in 1 minuut | maandag 19 juni – zondag 25 juni 2017

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Proef “LaadSlim” moet lagere stroomrekening door slim laden aantonen
Door hun elektrische auto op het juiste moment te laden kunnen elektrische-autobezitters gemiddeld zo’n 12 procent besparen op hun stroomrekening. Dit gaat getest worden in de proef “LaadSlim”. Dit gaat een groep van voornamelijk Tesla-rijders testen in de proef “LaadSlim” van energieleverancier energiedirect.nl, en fabrikant van energiemanager “Maxem” Cohere Energy Solutions. De proef loopt juni tot einde van het jaar. 80 klanten worden aangesloten op het “LaadSlim”-systeem, waarmee energiedirect.nl de vraag naar energie voorspelt en communiceert met de Maxems die de laadpunten aansturen. Op het moment dat er een tekort aan energie dreigt, omdat bijvoorbeeld de zon niet schijnt of de wind niet waait, schroeft energiedirect.nl het laden van de aangesloten Tesla’s terug. Zo wordt ongewenste onbalans tussen vraag en aanbod over het elektriciteitsnet vermeden.

D66 en GroenLinks eisen herziening vieze aanbesteding
GroenLinks en D66 hebben het college gevraagd opheldering te geven over haar groene ambitie bij aanbestedingen. Het Parool berichtte onlangs dat vuilniswagens en veegauto’s de komende jaren op fossiele brandstoffen blijven rijden. De groene partijen trekken nu samen op om te zorgen dat wordt ingegrepen voor het te laat is. GroenLinks raadslid Jasper Groen stelde al eerder vragen over de aanbesteding: ‘De gemeenteraad wil een schone en duurzame stad, en dan laten we de vuilniswagens op fossiele energie rijden? We willen weten hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat er nog aan gedaan kan worden.’ D66-raadslid Marijn Bosman: ‘Hier moet iets mis zijn gegaan. Wat ons betreft is de opdracht helder: kies voor groene, schone energie en uitstootvrij verkeer.’

Zelfrijdend vervoer verandert mobiliteit ingrijpend
De technologie is 95 procent klaar voor geautomatiseerd rijden, stelt prof. Dariu Gavrila in zijn intreerede aan de TU Delft. Wetenschappelijke uitdagingen liggen vooral in het complexe stadsverkeer en in het omgaan met fietsers en voetgangers. ‘Die laatste paar procenten zijn, zoals zo vaak, het lastigste om te realiseren. Het snelweg-scenario is wetenschappelijk gezien grotendeels opgelost - de eerste (elektrische) zelfrijdende auto’s (met nog beperkte functionaliteit) zijn op de markt. Maar verkeer in de stad is een ander verhaal. Dat scenario is veel complexer door kruisend verkeer, minder duidelijke straatmarkering, de vele verkeersborden en signalen, en de nabijheid van andere weggebruikers zoals fietsers en voetgangers.'

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht

Video van de week | ‘GreenVille uitgegroeid tot Vlaamse Mekka voor elektrische auto’

GreenVille in het Vlaamse Houthalen-Helchteren is volgens Enervalis ‘uitgegroeid tot het het Vlaamse Mekka voor de elektrische auto’. Op GreenVille zijn er 10 publieke laadpunten (red. het grootste publieke laadplein van Vlaanderen) die...
Video's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 21 augustus – zondag 27 augustus 2017

The New Motion bereikt mijlpaal van 100.000 laadpalen Mobility service provider The New Motion geeft sinds 2009 laadpassen uit en heeft bekendgemaakt de mijlpaal van 100.000 laadpassen te hebben bereikt. 'Wij willen alle laadpashouders...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | Ford en DHL Group onthullen elektrische bestelauto StreetScooter WORK XL

Ford en DHL (red. Deutsche Post DHL Group) hebben het eerste model van hun gezamenlijk geproduceerde elektrische bestelauto’s gepresenteerd. De StreetScooter WORK XL is gebaseerd op een Ford Transit-chassis en uitgerust met een volledig...
Foto's|Laatste update:

Explosieve groei elektrische auto's in de Randstad verwacht

In de Randstad is de komende jaren een explosieve groei van volledig elektrische auto’s te verwachten. In Den Haag, Dordrecht en Rotterdam verdubbelt het aantal binnen 2 jaar, in Amersfoort en Utrecht binnen 4 jaar. Belangrijke factor: betere...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Ruim 10.000 snelle e-bikes moeten op de rijbaan

Sinds begin dit jaar is een bromfietskenteken voor speed-pedelecs verplicht. Bestuurders hiervan moeten daarom net als bromfietsers de rijbaan op, tenzij anders staat aangegeven. Ook zijn een helm en achteruitkijkspiegel verplicht. Nederland telde...
Publicatie van de maand|Laatste update: