Foto van de week | Elektrische vrachtwagen voor Logistiek Centrum Westpoort Groniningen
Logistiek Centrum Westpoort (LCW) Groningen heeft een primeur voor LCW Groningen: het bedrijf heeft eerste elektrische Scania-vrachtwagens voor zware toepassingen in gebruik genomen. Daarmee is het de organisatie in Nederland die de beschikking heeft over de Scania 40R BEV. Het voertuig is onderdeel van een pilot.
Zero-emissiezones
2 jaar geleden nam LCW Groningen een Scania Plug-in Hybride (phev) in gebruik voor het CO2-neutraal leveren van bouwmaterialen in Amsterdam. Omdat de overheid heeft bepaald dat phev-voertuigen na 2030 niet meer welkom zijn in zero-emissiezones werden 2 batterij-elektrische 4x2 Scania trekkers besteld. De eerste is nu in gebruik genomen. V
De elektrische Scania heeft een gross vehicle weight (gvw) tot 50 ton en wordt primair ingezet in de regio Groningen, waar de transporteur een ‘bouwhub’ heeft opgezet. Jakob Vonck van LCW Groningen: ‘Wij verzamelen bouwmaterialen van opdrachtgevers om deze vervolgens emissieloos af te leveren bij particulieren thuis en op bouwlocaties in de stad. Hiermee ontzorgen we niet alleen onze klanten, maar kunnen we ook onze gezamenlijke CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen.’
LZV
De batterijen van de vrachtwagen hebben een geïnstalleerd vermogen van 624 kilowattuur; goed voor een actieradius van 350 kilometer. Vonck verwacht echter middels regeneratief remmen meer uit het batterijpakket te kunnen halen. ‘Met die verwachting hebben we het voertuig ook Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV) laten keuren, zodat we het in de toekomst wellicht in kunnen zetten als nachtpendel naar Tilburg.’
Om het beste uit het de elektrische technologie te halen, krijgt de chauffeur een uitgebreide driver training, standaard aangeboden door Scania. Ook een tweede chauffeur wordt vast klaargestoomd. Volgens Vonck is het stimuleren van de acceptatie van elektrisch vervoer onder de chauffeurs onderdeel van de pilot.
2.500 zonnepanelen
LCW Groningen beschikt over een laadportaal waaronder 6 elektrische vrachtwagens opgeladen kunnen worden. Bij de laatste nieuwbouw in 2019 werden met het oog op de toekomst 2.500 zonnepanelen op het dak gelegd. Inmiddels is ook een batterij geïnstalleerd om de energie in op te slaan. Een slim energiemanagementsysteem laadt de batterij overdag met groene zonnestroom en verdeelt het ’s avonds naar behoefte over de elektrische trucks.
‘Op papier klopt het allemaal. Deze pilot moet gaan uitwijzen of het ook daadwerkelijk zo werkt’, besluit Vonck.