Foto van de week | Busstalling voor elektrische bussen in Groningen officieel geopend
De busstalling aan de Peizerweg in Groningen, die bijna in omvang is verdubbeld tot 31.000 vierkante meter, is geopend. De busstalling voor het OV-bureau Groningen Drenthe uitgebreid en geschikt gemaakt voor het stallen en laden van elektrische bussen. Bij de realisatie zijn vrijwel alle vrijkomende materialen hergebruikt van het gebouw dat op de locatie stond en dat is gesloopt.
160 nieuwe bussen
De busstalling is op feestelijke wijze geopend door Johan Hamster, gedeputeerde van de provincie Groningen en Rosalinde Hoorweg, directeur OV-bureau Groningen Drenthe samen met Olympisch goud roeister Marloes Oldenburg.
De uitbreiding van de busstalling was noodzakelijk om plek te bieden aan een deel van de ongeveer 160 nieuwe elektrische bussen die in deze stalling geladen zullen worden. Hamster: ‘In het komende jaar rijdt bijna 90 procent van alle bussen in Groningen en Drenthe uitstootvrij. De schaal waarop batterij-elektrische bussen en waterstof bussen rijden in Groningen en Drenthe is niet alleen uniek in Nederland, maar ook in Europa. Hiermee wordt een grote stap gezet op weg naar het behalen van onze ambitie: volledig uitstootvrij busvervoer in 2030. Om dit mogelijk te maken is de stalling in Groningen aan de Peizerweg bijna verdubbeld en voorzien van nieuwe laadinfrastructuur en van een nieuwe aansluiting op het elektriciteitsnet.’
2 fasen aanbesteding
Voor de realisatie van de busstalling koos OV-bureau Groningen Drenthe voor een aanbesteding in 2 fasen. Marcel Keuskamp, commercieel manager bij BAM Infra Nederland: ‘We wonnen de aanbesteding op prijs en kwaliteit voor de sloop en het bouwrijp maken, plus de bouwteamfase. Belangrijk punten waren onder meer onze visie op duurzaamheid en circulariteit, maar ook de risicobeheersing. In de bouwteamfase hebben we samen met het met het OV-bureau en de betrokken partners alle kennis en expertise ingezet om te komen tot het beste ontwerp en uitwerking van de complete terreininrichting en laadvoorzieningen van deze nieuwe “busstalling van de toekomst”. Als bouwteampartner hadden we daarna het eerste recht gekregen op de uitvoering van de aanlegfase. We schreven in met een vaste eindprijs en werden daarmee aangesteld als hoofdaannemer. Ook voor de opdracht vanuit busmaatschappij Qbuzz voor het realiseren van alle laadinfrastructuur. In november vorig jaar zijn we gestart met de realisatiefase.’
Maximaal hergebruik
Keuskamp: ‘Bovendien hebben we in samenwerking met onze partner Vlasman bij de realisatie maximaal hergebruik toegepast. De materialen die zijn vrijgekomen bij de sloop van het pand dat aanvankelijk op de locatie van de uitbreiding stond, hebben we zoveel mogelijk toegepast bij de realisatie van de uitbreiding van de busstalling. Zo is bijvoorbeeld het beton vergruist en verwerkt in de fundering van de nieuwe verhardingen. De overige materialen zijn hergebruikt in de regio. De verontreinigde materialen, 1 procent van het totaal, hebben we verwijderd uit de keten.’