©VDL

Het nieuws in 1 minuut | maandag 5 augustus – zondag 18 augustus 2019

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

8 elektrische VDL-bussen voor vliegveld Oslo
Met 8 Citea’s SLFA-181 Electric gaat VDL Bus & Coach een bijdrage leveren aan de verdere elektrificatie van het vliegveld van Oslo in Noorwegen. De shuttlebussen gaan in het jaar 2020 rijden. De inzet van deze gelede VDL-voertuigen draagt bij aan de klimaatdoelstellingen van Avinor Oslo Airport dat op het gebied van strenge milieu-eisen een van de leidende luchthavens is in Europa. Onlangs is het contract tussen alle partijen getekend. 1,2 miljoen passagiers worden jaarlijks vervoerd tussen de gates en de vliegtuigen op het vliegveld van Oslo. ‘De introductie van elektrische shuttlebussen is een belangrijke maatregel om de uitstoot van broeikasgassen door de luchthaven te verminderen’, geeft Stine Ramstad Westby, executive vice-president voor operaties en infrastructuur van Avinor, aan. Avinor streeft naar een halvering van zijn eigen totale beheersbare broeikasgasemissies tegen 2022, in vergelijking met 2012. ‘De steun van Enova maakt het voor ons mogelijk om milieuvriendelijke oplossingen sneller in te voeren. Hoewel elektrische bussen bij aanschaf duurder zijn dan de dieselvariant is deze investering een bewuste keuze, omdat de elektrische voertuigen op langere termijn rendabeler zijn.’

DENS introduceert nieuwe toepassing voor schone energie uit mierenzuur
DENS, de Helmondse start-up die is voortgekomen uit Team FAST –bekend van de mierenzuurmotor– gaat zich richten op de exploitatie van de mierenzuurtechniek voor generatoren en waterstoftankstations. BOM Brabant Ventures en Brabant Startup Fund investeren 550.000 euro in de ontwikkeling van een winstgevend businessmodel. Binnenkort presenteert DENS (Dutch Energy Solutions) de eerste generator die elektriciteit opwekt op basis van hydrozine, beter bekend als mierenzuur. Het is een vloeistof die gewoon getankt kan worden, net als benzine of diesel. De DENS-generator zet hydrozine om in waterstof en vervolgens elektriciteit.

Hyundai introduceert eerste hybride auto op zonne-energie
Hyundai Motor presenteert zijn eerste auto met hybride aandrijving en een Solar Roof Charging-systeem. Dankzij deze technologie biedt zonne-energie extra elektrische energie voor de batterij. De komende jaren zal Hyundai de technologie uitrollen over meer modellen. ‘Deze technologie met zonnepanelen op het dak laat goed zien dat Hyundai Motor op weg is naar het aanbieden van schone mobiliteit. Met deze technologie kunnen onze klanten de emissie actief nog verder verlagen’, zegt Hyundai’s senior vicepresident Yang. ‘We streven naar verdere toepassing van deze technologie op andere duurzame modellen in onze line-up.’ Het systeem bestaat uit een structuur van siliconen zonnepanelen op het dak van de auto. Ze kunnen de batterij met 30 tot 60 procent per dag laden, ook tijdens het rijden. Met 6 uur per dag laden met zonnestroom kan het rijbereik van een hybride-auto op jaarbasis met 1.300 kilometer toenemen. Aanvankelijk zal het systeem vooral een ondersteunende rol vervullen voor het laden van de batterij, maar in de toekomst opent het perspectieven om voertuigen helemaal zonder fossiele brandstoffen te laten rijden.

Share'nGo van start in Rotterdam
Rotterdam start met Share'nGo: de eerste aanbieder van een 'free floating' elektrisch autodeelsysteem. Met dit systeem mag de auto bijna overal in Rotterdam gratis geparkeerd worden en hoeft hij niet terug naar een station. De gemeente is in juli gestart met een proef van 12 maanden, met 20 auto's. Dat aantal loopt in de loop van het jaar op naar 150 auto's. Share’nGo streeft ernaar uit te breiden naar andere steden in Nederland. De organisatie is al actief in China en Italië. Via de app van Share’nGo kan men compacte en wendbare stadsauto’s boeken. Er zijn meerdere mogelijkheden: voor een maandtarief van 35 euro kan men dagelijks 60 minuten in een deelauto rijden. Elk volgend uur kost 2 euro. Ook zonder abonnement kan men een deelauto huren. De kosten zijn dan 0,28 euro per minuut. Er zijn ook bundels: 100 minuten voor 24 euro, 200 minuten voor 46 euro of  500 minuten voor 110 euro.

Mijlpaal van 10.000 ritten voor car2go Schiphol
Autodeeldienst car2go (sinds kort SHARE NOW) ziet het aantal ritten van en naar Schiphol stijgen. Sinds de opening van de hub vorig jaar zijn er al ruim 10.000 ritten gemaakt. In juni en juli werd er maandelijks ruim 1.400 keer een elektrische deelauto gebruikt om van of naar de luchthaven te reizen. Locatiemanager Robert Bosman licht toe: ‘We zien deze zomermaanden een duidelijke toename in het gebruik van onze deelauto’s. Achter in de car2go’s past gemakkelijk een koffer, dus ze zijn in trek bij reizigers tussen Amsterdam en Schiphol. Buitenlandse toeristen weten ons ook te vinden.’ Members kunnen sinds september 2018 vanuit Amsterdam een car2go pakken naar de luchthaven en parkeren op speciale parkeerplekken met laadpalen in de WTC-garage. Vanaf hier kunnen zij ook in een deelauto naar de hoofdstad rijden. Er zijn momenteel circa 78.000 Nederlandse members van car2go. Zij maken gemiddeld 1.600 ritten per dag in het Amsterdamse werkgebied. In 2019 zijn er al ruim 2,7 miljoen emissievrije kilometers gereden. Sinds de start van de service in 2011 zijn dat er zelfs bijna 25 miljoen. Sinds februari van dit jaar is car2go met DriveNow samengevoegd tot het nieuwe mobiliteitsbedrijf SHARE NOW. Dankzij deze fusie is SHARE NOW de grootste aanbieder van elektrisch free-floating autodelen ter wereld.

‹ Naar overzicht