©Fluvius

Nieuws in 1 minuut | Fluvius introduceert eerste elektrische minivan en PEUGEOT lanceert E 308 en E 308 SW

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Fluvius introduceert eerste elektrische minivan voor binnenstad Gent
Netbedrijf Fluvius start een proefproject in Gent, waar de allereerste elektrische minivan in gebruik is genomen voor aansluitings- en meterwerken in de binnenstad. De minivan is licht en wendbaar, ook geschikt voor de smalste Gentse straten, en komt tegemoet aan het groene beleid van de stad. Het voertuig wordt de komende maanden uitgebreid getest. Dries Dennequin, dienst Voertuigen bij Fluvius: ‘Enerzijds heb je het milieuaspect en anderzijds de beperkte ruimte in de stad. We gingen op zoek naar een mobiliteitsoplossing die daaraan tegemoetkomt maar onze technici ook bij slecht weer toch veilig op pad stuurt. Bovendien moest er een minimum aan stockageruimte zijn om het vereiste materiaal te kunnen meenemen om aansluitings- en meterwerken uit te voeren. Vrij snel kwamen we uit bij een elektrische minivan. Die is voldoende smal, waardoor je hem gemakkelijk door de nauwe straatjes manoeuvreert. Bovendien hindert die het andere verkeer veel minder als onze technici er in een smalle straat mee geparkeerd staan. Het wagentje heeft bovendien een mooie actieradius van 85 kilometer.’

PEUGEOT lanceert E 308 en E 308 SW
De nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW – nu al beschikbaar als geëlektrificeerde plug-in hybride – zijn vanaf 2023 ook leverbaar met 100 procent elektrische aandrijving. Beide elektrische modellen worden aangedreven door een volledig nieuw ontwikkelde elektromotor met een vermogen van 115 kilowatt (156 pk). Afhankelijk van het uitrustingsniveau bedraagt de actieradius meer dan 400 kilometer (WLTPnorm). Het design van de nieuwe PEUGEOT E 308 en E 308 SW is geïnspireerd op het PEUGEOT DNA. De relatief lange motorkap versterkt het silhouet. De voorzijde wordt gekenmerkt door Matrix led-koplampen en dagrijverlichting in de vorm van 'slagtanden'. De 100 procent elektrische modellen worden geleverd met nieuw ontwikkelde 18 inch aluminium wielen.

LEAP24 opent eerste snellaadstation voor bestelwagens en personenauto’s in Rotterdam
LEAP24 heeft officieel zijn eerste snellaadstation in Rotterdam geopend. Het nieuwe station ligt midden in de wijk IJsselmonde. Het station werd geopend door wethouder Vincent Karremans van gemeente Rotterdam en LEAP24-oprichter Pelle Schlichting. Het snellaadstation is ruim ingericht, waardoor bestel- en personenauto’s er gemakkelijk kunnen snelladen.  Het snellaadstation van LEAP24 op de Rotterdam Reyerdijk telt 7 snelladers. Hiermee kunnen bestel- en personenauto’s tot 120 kilowatt per uur opladen. Dat is bijna 10 keer sneller dan bij een openbare laadpaal aan de straat. Dit laadstation is openbaar toegankelijk voor zowel particulier als zakelijke rijders. Zo kunnen niet alleen personenvoertuigen gemakkelijk weer de weg op, maar straks ook de grotere ‘veelrijdende’ bestelbussen en vrachtwagens. Naast het snellaadstation in Rotterdam, zijn er ook locaties in Almere en Geleen open en zijn er al bouwwerkzaamheden in Delft en Hoogeveen. Het aantal laadpunten voor grote en kleine voertuigen zal de komende jaren flink uitgebreid worden.

Eerste bouwmachine met waterstofverbrandingsmotor
BAM Infra Nederland is er samen met Koninklijke van Twist in geslaagd een op diesel aangedreven asfaltspreidmachine om te bouwen naar een machine met een waterstofverbrandingsmotor. De motor stoot nagenoeg geen stikstofoxide uit en bespaart op jaarbasis zo’n 80.420 kilogram CO₂. De asfaltspreidmachine is de eerste machine in de bouw die op een waterstofverbrandingsmotor rijdt. De inzet van deze asfaltspreidmachine zorgt voor een besparing van zo’n 150 liter diesel per draaidag van 8 uur. Dit komt neer op een reductie van ruim 80.420 kilogram CO₂ en nagenoeg geen uitstoot van stikstofoxide op jaarbasis. De waterstoftank kan in 10 tot 15 minuten worden bijgevuld. Veelal wordt voor waterstof een brandstofcel toegepast. BAM Infra heeft gebruikgemaakt van een waterstofverbrandingsmotor. In tegenstelling tot de brandstofcel is voor een waterstofverbrandingsmotor de kwaliteit van waterstof niet belangrijk. Deze asfaltspreidmachine kan daardoor ook draaien op elke kwaliteit waterstof. Hierdoor kan worden bespaard op de reiniging tijdens de productie van waterstof en bestaat de mogelijkheid reststromen waterstof te gebruiken als brandstof.

‹ Naar overzicht