English
©E-Trucks Europe

Vanaf 2030 alleen nog elektrische vuilniswagens de weg op

Nieuws|Laatste update:

Vanaf 2030 geen nieuwe vervuilende vuilniswagens in de straat en in de jaren erna álle vuilniswagens volledig zonder uitstoot van uitlaatgassen. Die afspraak hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, diverse gemeenten en een aantal partijen uit de reinigingsbranche gemaakt. Emissieloze elektrische reinigingsvoertuigen stoten geen CO2, stikstof en fijnstof uit tijdens het rijden. Daarmee zijn ze goed voor het klimaat en de schone lucht in de steden. En ze zijn vaak ook nog eens een stuk stiller, wat de leefbaarheid ten goede komt. Onder andere de gemeenten Leiden, Groningen, Den Haag en Breda maken deze afspraak. Gemeenten als Amsterdam , Rotterdam en Tilburg tekenden al eerder.

Belangrijke rol gemeenten
Verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) vindt het een mooie stap in de uitvoering van het eerder gesloten klimaatakkoord: ‘De woorden schoon en vuilniswagen klinken misschien niet meteen als een logische combinatie. Maar als je bedenkt dat er zo’n 6.000 reinigingsvoertuigen door onze straten rijden moet het dat wel worden. Straks stoten ze in elk geval geen uitlaatgassen maar uit en dat is goed nieuws voor het klimaat en de schone lucht in onze dorpen en steden.’

De gemeenten hebben een belangrijke rol bij het verduurzamen van reinigingsvoertuigen en vuilniswagens. Zij zijn verantwoordelijk voor de inzameling van huisvuil, en kunnen daarom eisen stellen aan de voertuigen die vuilverwerkers en –ophalers gebruiken. Op dit moment rijden in een aantal gemeenten al emissieloze reinigingsvoertuigen. Het betreft zowel batterij-elektrische voertuigen, bijvoorbeeld kleine vrachtauto’s en bestelbussen, en waterstof-elektrische voertuigen, bijvoorbeeld de grotere vuilniswagens.

Convenant
De gemaakte afspraken liggen vast in het convenant ‘Duurzame brandstoffen en voertuigen in de reinigingsbranche’. Partijen die actief zijn in de reinigingsbranche verplichten zich hiermee om emissieloze voertuigen te bouwen en te gebruiken. Gemeenten verplichten zich om stapsgewijs naar een emissieloos wagenpark te gaan. En het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verplicht zich de overgang naar het gebruik van schone reinigingsvoertuigen te faciliteren. Denk aan de beschikbaarheid van goede financiële regelingen en fondsen, kennisuitwisseling en het ondersteunen van partijen bij de opzet van concrete projecten.

De deelnemende partijen zijn:

  • gemeenten: Amsterdam, Rotterdam en Tilburg (BAT), Den Bosch (Afvalstoffendienst), Breda, Groningen, Leiden, Den Haag

  • bedrijfsleven: E-Trucks Europe, Midwaste, Avalex, Circulus-Berkel, Waterstofnet, VDL-Translift, Holthausen, PitPoint, Buha, Baetsen, Meerlanden en Twente Milieu

‹ Naar overzicht

Milieu Centraal lanceert onlinestekkerproef voor autokopers die twijfelen over elektrisch rijden

Met de keuzehulp ‘elektrische auto’ van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal kunnen autokopers voortaan beoordelen of een stekkerauto auto past bij hun rijgedrag, en met welke capaciteit van de accu. ‘Elektrisch rijden is...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 14 oktober – zondag 27 oktober 2019

Porsche breidt elektrische range uit met Taycan 4S Na de Taycan Turbo en Turbo S introduceert Porsche nu de Taycan 4S, de derde uitvoering van de elektrische sportsedan. Uitgerust met de standaard Performance Battery met een capaciteit van 79,2...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Universiteit Utrecht heeft eerste campus ter wereld voor bidirectioneel laden

Het Science Park van de Universiteit Utrecht is de eerste campus ter wereld waar bidirectioneel laden – het laden en ontladen – van elektrische auto’s vanaf nu mogelijk is. Het universiteitsterrein vormt 1 van de 6...
Nieuws|Laatste update:

Vliegende start waterstof: 20 miljoen euro subsidie voor Hydrogen Valley in Noord-Nederland

De Europese Commissie heeft het project Hydrogen Valley in Noord-Nederland 20 miljoen euro subsidie toegezegd met een publiek-private cofinanciering van 70 miljoen euro. Via het project willen Groningen, Drenthe en Friesland Europese...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Omzet Nederlands bedrijfsleven elektrisch vervoer groeit tot 1,3 miljard euro

Het productievolume van de sector voor elektrisch vervoer in Nederland is de afgelopen 2 jaar met maar liefst 44 procent gestegen en komt daarmee in 2019 op 1,3 miljard euro. Dit blijkt uit het rapport  'Verzilvering verdienpotentieel...
Publicatie van de maand|Laatste update: