English
©Rijksoverheid

Staatssecretaris Van Veldhoven geeft startschot voor realisatie van 45 slimme laadpleinen

Nieuws|Laatste update:

Staatssecretaris Van Veldhoven heeft het startschot gegeven voor de realisatie van 45 slimme laadpleinen. In Culemborg heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat) een van de eerste nieuwe slimme laadpleinen geopend. Staatssecretaris Van Veldhoven trok eerder 5 miljoen euro uit voor de ontwikkeling van deze 45 slimme laadpleinen.

App
Een elektrische auto laden terwijl er een overschot aan groene stroom is en terugleveren als er veel vraag naar stroom is. En zo geld verdienen met een elektrische auto aan de lader. Of laden tegen een lager tarief, omdat je auto en de laadpaal worden ingezet om het elektriciteitsnet te balanceren. Dat is een notendop de meerwaarde van een slim laadplein. 

Van Veldhoven: “Nederland kan vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden. En dat is goed nieuws. Slim laden maakt elektrisch rijden nog interessanter. Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of teruglevert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie.”

Slimme laadpalen zijn slim omdat ze variabel vermogen kunnen leveren en omdat ze stroom terug kunnen leveren. Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s kunnen laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.

Van Veldhoven laadde haar dienstauto via een slimme laadpaal op met stroom die uit een andere auto afkomstig is. En zij geeft met de nieuwe app aan hoe lang ze wil laden en hoe vol de accu moet zijn bij vertrek. Het voordeel van een slimme paal is die zelf kiest op welk moment de accu sneller of langzamer wordt opgeladen. Gebruikers die een auto hebben die daarvoor geschikt is, kunnen bij een slimme laadpaal laden als er veel aanbod van stroom is, en terugleveren aan het stroomnet als er veel vraag is. Zo ontlasten zij het elektriciteitsnet en verdienen zij geld zonder er iets voor te doen. De stroom in de palen is als de zon schijnt rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het laadplein. Bijzonder aan het laadplein in Culemborg is dat dit is opgezet en wordt geëxploiteerd door buurtbewoners.

‹ Naar overzicht

Video van de week | Kun je ver genoeg rijden met een elektrische auto?

In de serie #ikhebnogeenvraag legt Nederland Elektrisch de meest voorkomende vragen over elektrisch rijden voor aan experts en ervaringsdeskundigen. Deze aflevering gaat over AFSTAND. Kun je ver genoeg rijden met een elektrische auto? Jelle...
Video's|Laatste update:

Primeur Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum met eerste elektrisch aangedreven vliegtuig

Het Koninklijke Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum heeft een primeur: het eerste elektrisch aangedreven vliegtuig met een Nederlandse registratie. Met de doop van de Pipistrel staat het sein op groen om onderzoek naar elektrisch vliegen in...
Nieuws|Laatste update:

CE Delft: elektrische auto’s net zo veilig als auto’s op brandstof

Elektrische auto’s zijn net zo veilig als auto's op brandstof. Dat concludeert CE Delft in een onderzoek dat de organisatie heeft uitgevoerd in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland namens de Nationale Agenda...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Trendrapport Nederlandse automarkt toont opmars elektrische auto

Een nieuw onderzoeksrapport opgesteld door Revnext en de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) laat de opkomst van de elektrische auto zien en ook dat de Nederlandse automarkt groeit. De uitkomsten van het onderzoek dat is opgesteld in...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | Tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto

De tweedehands markt voor elektrische auto’s begint te groeien. Met name modellen die vanaf 2010 op de markt verschenen, komen nu als gebruikte auto (occasion) beschikbaar. Ondanks dat de ontwikkeling van elektrische auto's in de afgelopen...
Video's|Laatste update: