©RVO

‘Een elektrische bus kost meer in aanschaf, maar verbruikt fors minder’

Nieuws|Laatste update:

Een elektrische bedrijfsauto is in veel gevallen een goede vervanger voor een fossiel aangedreven bedrijfsauto. Zo ook voor Alfred de Kooter van De Kooter Spuit- en Schilderwerk. Met hulp van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) en Milieu-investeringsaftrek (MIA) verving hij zijn fossiel aangedreven bedrijfsbus door een elektrische.

Van fossiele brandstof naar elektrisch
Met zijn schildersbedrijf werkt Alfred de Kooter al bijna 10 jaar in deze sector. De Kooter gebruikt een bedrijfsbus om met zijn spullen naar klanten te rijden. Ongeveer een halfjaar geleden besloot hij de dieselbus te vervangen voor een elektrisch model. Als de klus erg dichtbij is rijdt De Kooter zelfs met zijn elektrische bakfiets naar de klant.

De Kooter: ‘Een diesel is eigenlijk gemaakt voor lange afstanden, maar veel van mijn klussen zijn in de buurt. Als je steeds een paar kilometer rijdt met een diesel is dat niet bevorderlijk voor het milieu, en daar probeer ik juist op te letten.’

De SEBA- en MIA-regelingen maakten de aanschaf van een elektrische bedrijfsbus een stuk aantrekkelijker. De Kooter: ‘SEBA verkleint het prijsverschil met de aanschaf van een fossiel aangedreven bedrijfsauto en MIA geeft belastingvoordeel. Het vraagt wat uitzoekwerk, maar toen ik RVO belde met vragen werd ik goed geholpen.’

Prijs per kilometer
Vaak zijn er bij elektrische bedrijfswagens zorgen over de actieradius (het bereik) van de auto. ‘Je moet goed uitzoeken hoeveel kilometer je daadwerkelijk nodig hebt. Dat is iets waar mensen zich vaak blind op staren.’ Omdat veel van zijn klussen dichtbij zijn, is elektrisch rijden voor De Kooter juist veel gunstiger. ‘Ik heb een oplader voor de deur waardoor ik elke dag 200 kilometer in de accu heb, daar red ik het makkelijk mee. Ook de prijs per kilometer is veel gunstiger. Het kost meer om een elektrische bus aan te schaffen, maar het verbruik is fors minder.’

Denken aan het milieu
De Kooter staat open voor vernieuwingen en probeert rekening te houden met de maatschappij en het milieu. Zo gebruikt hij geen kwasten waar dieren voor hebben geleden en probeert hij nu zijn stofuitstoot met schuren zoveel mogelijk te beperken. ‘Zo denk ik bij alles na hoe het beter kan, voor mijzelf en voor anderen. Je hebt alles op aarde eigenlijk te leen. Daar moeten we voorzichtig mee zijn en het behouden voor volgende generaties.’

‹ Naar overzicht